Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Gezondheidsrisico’s Schiphol nog steeds niet onderzocht

06-04-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
vliegtuig930x520
Schadelijke effecten op de gezondheid door de uitstoot van vliegtuigen worden niet onderzocht, meldt ZEMBLA. Uit het plan van aanpak van afgelopen februari blijkt dat het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid en Milieu (RIVM) uitsluitend kijkt naar sterftecijfers en dat er geen relatie zal worden gelegd met de blootstelling aan ultrafijnstof. Volgens het RIVM heeft dat met tijdsdruk te maken.
Gevaar ultrafijnstof
Wetenschappers dringen aan op onderzoek want ultrafijnstof kan mogelijk ernstige gezondheidsschade veroorzaken. Longarts Hans in ‘t Veen hierover in ZEMBLA: “Die deeltjes die geven een chronische ontstekingsreactie. Die deeltjes geven DNA schade aan het erfelijke materiaal waardoor je, althans dat is de theorie, ook kanker kan krijgen. En er wordt  zelfs gedacht dat die deeltjes binnendringen in je hersenen. Er zijn associaties gemaakt met bijvoorbeeld dementie en Alzheimer”.
Bestaande onderzoeken
Het RIVM deed vorige jaar een verkennend onderzoek naar concentraties ultrafijnstof -minuscule stofdeeltjes die diep in de longen kunnen binnendringen- rond Schiphol. Maar keek uitsluitend naar bestaande onderzoeken.  Op basis daarvan komt het tot de conclusie dat gezondheidseffecten ‘niet uitgesloten kunnen worden’. “Een zwakke conclusie, gezien wat er allemaal bekend is”, zegt Anne Knol, oud-RIVM onderzoeker en tegenwoordig werkzaam bij Milieudefensie. In het rapport doet het RIVM acht aanbevelingen aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor vervolgonderzoek naar gezondheidseffecten van blootstelling aan ultrafijnstof. Maar het ministerie neemt maar één van die aanbevelingen over. Het geeft opdracht om te kijken naar ‘de sterftecijfers die te maken hebben met verhoogde ultrafijnstof concentraties’.
Geen relatie fijnstof in sterftecijfers
Maar uit het plan van aanpak van afgelopen februari blijkt dat het RIVM uitsluitend kijkt naar sterftecijfers en dat er geen relatie zal worden gelegd met de blootstelling aan ultrafijnstof. “Dus op het moment dat dat onderzoek straks naar buiten komt zie je niets, want dan heb je een kaartje met sterftecijfers. En op het moment dat je dan vraagt komt dit nou door ultrafijnstof of niet, dan zullen de onderzoekers dat niet kunnen beantwoorden want dat hebben ze niet onderzocht”, aldus Milieudefensie.
Volgens Kees van Luijk (RIVM) heeft dit met tijdsdruk te maken: “De tijdsdruk speelt ons zeker parten. Er is ons gevraagd om een onderzoek waar we op korte termijn over konden rapporteren. We hebben in september aangegeven dat dat eigenlijk heel moeilijk was. Er is toch om gevraagd. De waarde van het onderzoek zal vooral op langere termijn bekend worden. En het is straks dus ook maar een voorlopige en tussentijdse rapportage.”
Het ministerie laat in ZEMBLA weten: ‘Dat Nederland voorop loopt als het gaat om onderzoek naar ultrafijnstof bij luchthavens’. En ‘dat het een voorstel van het RIVM voor een lange termijn onderzoek overneemt’.
“Op het moment dat je echt ziet dat Schiphol zo’n effect heeft op de leefomgeving en de gezondheid van mensen die daar wonen, dan moet je wel maatregelen nemen. Die maatregelen zijn niet zo makkelijk want eigenlijk kom je dan op minder vliegen terecht.. Er is bijna niemand in Den Haag die dat durft uit te spreken. Dat is echt een taboe,” aldus Anne Knol van Milieudefensie.
Schiphol kreeg drie weken geleden definitief toestemming om uit te breiden. En vorige week besloot het kabinet dat de gemeenten in de omgeving extra huizen mogen bouwen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!