Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Getouwtrek rond het verplaatsen van de telefoonaansluiting
12-01-2008
•
leestijd 2 minuten
•
426 keer bekeken
•
Je wilt je huis verbouwen. Daarbij moet de telefoonaansluiting worden verplaatst. Omdat je inmiddels bent overgestapt van KPN naar een andere provider, bel je de huidige provider om deze aansluiting te verplaatsen. Geregeld, denk je…
Maar dan blijkt dat de huidige provider niet meewerkt met dit verzoek. “U dient hiervoor KPN te bellen”, wordt er gezegd. Maar KPN vertelt je daarna: “u bent geen klant meer bij KPN. U zult de verplaatsing moeten regelen via uw huidige provider”.
Bij Kassa kwamen meerdere klachten binnen van mensen die zeker een half jaar bezig zijn om eindelijk duidelijkheid te krijgen WIE de aansluiting moet verplaatsen. Dat duurt natuurlijk veel te lang.
Telecommunicatiewet
Volgens Cynthia Heijne, woordvoerder van telecomwaakhond OPTA, is het heel duidelijk wie opdraait voor de verplaatsing van de telefoonaansluiting: KPN en dus niet de huidige (nieuwe) provider. In de Telecommunicatiewet is vastgelegd dat de eigenaar van de woning (eigenaar/huurder/pachter) de opdrachtgever is om de aansluiting te laten verplaatsen. Wanneer je dit punt een andere plek wilt geven in de woning, dan dien je de eigenaar van de aansluiting daarvoor te raadplegen. En de eigenaar van de aansluiting is KPN. Een andere provider gebruikt het KPN-netwerk alleen om diensten aan te leveren maar beheert dit netwerk en de aansluiting in de woning niet.
KPN en andere providers kunnen onderling wel afspraken maken over het verplaatsen van een telefoonaansluiting. Maar het lijkt er op dat de partijen er onderling nog niet goed uitkomen, ondanks dat er wel pogingen zijn ondernomen tussen de providers. Zolang de verschillende aanbieders en KPN samen nog niet tot een duidelijke oplossing zijn gekomen, moet elke aanvraag via KPN geregeld worden.
Kosten
Soms worden er kosten berekend voor het verplaatsen van de telefoonaansluiting. Dit is niet altijd toegestaan. Er moet sprake zijn van noodzaak tot verplaatsing. Wanneer de muur waar de telefoonaansluiting zit
gesloopt wordt, is er dus sprake van noodzaak tot verplaatsing. Je komt namelijk niet onder een verplaatsing uit. KPN dient dan de aansluiting te verplaatsen zonder daar kosten voor te berekenen.
Er is geen sprake van noodzaak tot verplaatsing wanneer je de aansluiting niet mooi vind naast bijvoorbeeld een nieuw aangeschafte haard. In dat geval mag KPN de kosten die het maakt doorrekenen. Laat dus de kosten vooraf berekenen om verrassingen achteraf te voorkomen.
Reacties KPN en Tele2
KPN heeft ons laten weten op zoek te zijn naar een oplossing voor dit probleem en zegt later dit jaar met een oplossing te komen. KPN is van plan dit jaar een ‘loket’ te openen dat speciaal gericht is op het verplaatsen van de telefoonaansluiting. Tele2 vindt het vervelend dat klanten niet door Tele2 zelf verder geholpen kunnen worden. Dit heeft te maken met contracten tussen Tele2 en KPN.
Meer informatie
De OPTA heeft, in samenwerking met
ConsuWijzer
, alle informatie nog eens overzichtelijk op internet geplaatst.
Zie hier
voor de meest voorkomende vragen met beantwoording van de ConsuWijzer.