Op 11 september 2009 trouwen Menno en Tamara Gutlich. Ze huren voor de feestelijkheden een bar/restaurant af voor de middag en avond. Omdat ze ’s avonds ook voor de kerk zullen trouwen regelen ze vervoer via een busbedrijf. Een bus zal de gasten naar de kerk en weer terugbrengen. Kosten: € 265,-.
Op de trouwdag zelf worden ze gebeld met een vervelende boodschap: de bus kan de locatie slechts tot op 900 meter bereiken. De wegen zijn te smal. En dat terwijl Menno ruim van te voren gemeld heeft, dat de locatie moeilijk bereikbaar kan zijn.
Ander vervoer kan het touringcarbedrijf niet bieden dus moeten de 38 gasten zelf met de auto. De chauffeur van de bus laten ze onder protest gaan. Van het busbedrijf hoort het echtpaar helemaal niets meer. Ze besluiten om na hun huwelijksreis zelf contact op te nemen. Het busbedrijf schuift de verantwoordelijkheid af op de feestlocatie, waar zij navraag hebben gedaan over de bereikbaarheid. Menno moet zijn geld daar maar verhalen…
Vele telefoongesprekken en een brief verder is er nog steeds geen oplossing. We leggen de zaak voor aan Mr. Robert de Gruijl. Hij is van mening dat het busbedrijf in gebreke is gebleven: ze zijn de overeenkomst niet nagekomen en maken zich schuldig aan wanprestatie. Dit maakt het bedrijf schadeplichtig, wat betekent dat Menno recht heeft op teruggave van de reissom. En een vergoeding voor de gemaakte kosten.
We zijn met de belbus langs gegaan om met het busbedrijf tot een oplossing te komen. Een lang gesprek leverde enkel het commentaar op dat het busbedrijf vond dat hen niets te verwijten valt. Menno moest zijn klacht maar bij de Geschillencommissie KNV Busvervoer voorleggen. Het busbedrijf wilde ter plekke niet met een oplossing komen. Een dag voor de uitzending kreeg Menno bericht dat hij zijn geld terug zou krijgen, wanneer hij de klacht bij de geschillencommissie voor zou leggen. Ongeacht de uitspraak. Dus dient Menno binnenkort zijn klacht in.
Update augustus 2010
: De Geschillencommissie heeft uiteindelijk besloten geen bindend advies uit te brengen, omdat er geen geschil meer is. Het bedrag is namelijk al terugbetaald. Maar de Geschillencommissie meldt ook dat, als ze wel met een bindend advies hadden moeten komen, ze had geoordeeld dat het busbedrijf het geld had moeten terugbetalen. En daarmee stellen ze Menno in het gelijk.
De Belbus bereikt u door te schrijven naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum of te mailen naar
belbus@vara.nl.