Gesteggel over onterechte tandartsrekening
• 28-02-2011
• leestijd 2 minuten
De Belbus belt deze week aan bij getrouwd man, vader en fysiotherapeut Koen Arts. In de zomer van 2009 gaat Koen, met vrouw en kinderen, naar de tandarts. Gelukkig heeft niemand gaatjes! Normaal gesproken krijgt Koen geen rekening als hij naar de tandarts is geweest. De rekeningen lopen altijd via factureringsbedrijf Famed. Hij is daarom ook erg verrast als er nu wel een acceptgiro op de deurmat valt. Van Famed, voor een van de kinderen, voor een bedrag van: € 19,50.
Koen belt direct met Famed. Hij krijgt te horen dat zijn ziektekostenverzekeraar Menzis niet wil betalen. Als hij vervolgens met Menzis belt, vertellen ze daar dat de rekening van de tandarts niet klopt. Dit geeft Koen weer door aan Famed. Famed geeft aan contact op te zullen nemen met de tandarts en “alles zou in orde komen”. En na al dit heen-en-weer-gebel, lijkt een en ander inderdaad geregeld, want een lange periode hoort Koen er niks meer van. Tot dat, een jaar later, dezelfde acceptgiro weer op de deurmat valt.
Koen belt weer naar Famed. Het bedrijf blijft beweren dat Menzis niet wil betalen. En Menzis beweert dat de rekening allang betaald is. De ziektekostenverzekeraar stuurt hier vervolgens ook een bevestiging van: een uitkeringsspecificatie. Maar ook dit maakt geen indruk bij Famed. Het factureringsbedrijf blijft beweren dat, volgens hun administratie, het geld niet binnen is gekomen. Ze blijven rekeningen sturen. Het bedrag loopt op van €19,50 naar € 88,63. En inmiddels ligt de zaak bij een incassobureau en wordt gedreigd met een dagvaarding!
Koen is de wanhoop nabij en schakelt de Belbus in. Jurist Contijn van Marle van stichting De Ombudsman zoekt een en ander uit en wat blijkt? De tandarts heeft eerst zelf een rekening gestuurd naar Menzis. Diezelfde rekening is vervolgens ook door Famed bij Menzis ingediend. In de Belbus rijden Koen en Contijn van Elst naar Amersfoort. Directeur Henk de Jong geeft aan dat Famed veel eerder had moeten ingrijpen. Hij biedt z’n excuses aan. En Koen heeft een bos bloemen en € 50 voor alle gemaakte kosten gekregen. En, het allerbelangrijkste, zwart-op-wit dat hij niet hoeft te betalen!
Praat u, net als Koen, al veel te lang tegen dovemansoren? Meld het De Belbus! U kunt schrijven naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum. Maar ook mailen naar
belbus@vara.nl.