Gemeenten missen inkomsten uit parkeren
14-10-2013
• leestijd 2 minuten
Veel parkeergarages in Nederland worden onvoldoende gebruikt. Twee op de drie gemeenten halen minder parkeergeld binnen dan was begroot en in nogal wat gemeenten is parkeren zelfs een verliespost geworden. Dat meldde Binnenlands Bestuur maandag.
Tekorten op parkeerbeleid
Jarenlang waren parkeergelden juist een flinke eigen inkomstenbron van gemeenten, maar het is niet langer een 'melkkoe'. Hengelo bijvoorbeeld dreigt dit jaar tegen een tekort van 2 miljoen euro aan te lopen. Papendrecht kampt met een tekort van 1 miljoen op het parkeerbeleid. Zwolle kwam vorig jaar een half miljoen euro tekort en Spijkenisse een miljoen.
Lege garages
In veel gemeenten zijn de betaalde parkeerplekken op straat nog wel vrij goed bezet, maar veel garages staan leeg. Volgens cijfers van het CBS uit 2011 haalt twee derde van de gemeenten minder parkeergeld binnen dan begroot. In 2008 had één op de drie gemeenten te hoge verwachtingen. Dat komt volgens mobiliteitsspecialist Aukje van de Reijt omdat gemeenten 'hun inkomsten vaak kopiëren van het ene begrotingsjaar naar het volgende'.
Te hoge tarieven
Andere gemeenten zien in de teruglopende inkomsten een reden om de tarieven juist te verhogen. Zo hopen ze hun begroting op peil te houden. ,,Ze denken: die parkeervoorzieningen hebben ons zoveel geld gekost, dan moeten ze ten minste net zoveel opbrengen'', aldus Van de Reijt. ,,Terwijl de parkeertarieven eigenlijk al te hoog zijn.''
Parkeertarieven verlagen
Detailhandel Nederland denkt dat gemeenten daarom maar één ding kunnen doen: ,,de parkeertarieven flink verlagen''. ,,Consumenten willen een eerlijke prijs en per minuut betalen'', aldus een woordvoerster. ,,Het blijkt maar weer dat de overheid de tarieven niet onbeperkt kan verhogen. De grens is nu bereikt en dat zie je ook aan het gedrag van de consument die meer online koopt of de fiets pakt om de binnenstad te bereiken.''
ANP