Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Geldverspilling loterijen grootste ergernis'

12-07-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
loterij_05.jpg
De verspilling van geld door dure wervingsacties is volgens de Consumentenbond de grootste ergernis onder Nederlandse consumenten. De Postcodeloterij spant daarbij de kroon, stelt de bond in de Consumentengids die vrijdag verschijnt. ,,De marketing van de Postcodeloterij is geregeld op het randje’’, stelt de Consumentenbond.
Misleidende wervingsacties
De bond reageert daarmee op uitlatingen van staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie), die misleidende wervingsacties en niet-nagekomen beloften wil verbieden.
'Reclamepost is verspilling'
Negen van de tien mensen vinden de reclamepost van loterijen een verspilling van papier en geld, aldus de Consumentenbond. Veel mensen krijgen regelmatig ongevraagd kraskaarten, creditkaarten, ‘gratis’ loten en cadeaukaarten toegezonden. Toppunt was de ‘gouden munt’, waarbij ontvangers het idee hadden dat ze 2500 euro hadden gewonnen bij de Postcodeloterij. De rechter bepaalde onlangs dat zes mensen alsnog het bedrag uitgekeerd krijgen, omdat zij zich misleid voelden.
Ergernis
De ergernissen blijken uit een onderzoek van de Consumentenbond onder 3000 consumenten. Van hen is 79 procent in het afgelopen jaar benaderd door een loterij. De Postcodeloterij is het meest actief in de wervingsacties; 78 procent van de ondervraagden wordt regelmatig benaderd met verzoeken om mee te spelen.
Blijkens het onderzoek ergert 86 procent van de ondervraagden zich aan de pogingen loten te slijten, zelfs wanneer iemand al meespeelt in bijvoorbeeld de Postcodeloterij.
Goede doelen
Opvallend is dat het goede doel secundair is aan de winkans. Slechts een derde van de loterijspelers doet mee om de goede doelen te ondersteunen. Winnen staat bij het merendeel voorop.
Ongewild meegespeeld
16 procent van de ondervraagden zegt in het verleden ongewild te hebben meegespeeld. Zij meenden dat ze een ‘eenmalige winkans’ cadeau hadden gekregen, maar bleken na activatie van een lotnummer via de telefoon of via de computer vervolgens vast te zitten aan een kansspel.
Opzegging
Loterijen als de Bankgiroloterij en de Postcodeloterij doen blijkens het zwartboek ook moeilijk wanneer deelnemers willen opzeggen. Eén op de vijf zegt daarvan hinder te hebben ondervonden. De telefonische opzegging mondde vaak uit in een verkooppraatje en de aansporing om te blijven meedoen, aldus de bond.
ANP
Ergert u zich hier ook aan? Log in en laat uw mening achter.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!