Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Geldbesparende producten?
06-05-2006
•
leestijd 4 minuten
•
92 keer bekeken
•
De prijs voor ruwe olie breekt op het moment alle records en dat merken we aan de prijs voor benzine en de hoogte van de energierekening. Maar geen nood. Twee Kassakijkers zagen op internet deze twee apparaatjes waarmee we de energiekosten flink omlaag kunnen brengen. De Money Saver en de Cyclone.
MoneySaver
Met de
‘Money Saver’ kunt u 50% op uw energierekening besparen. Het wordt nu op
internet
aangeboden voor € 199,- in plaats van € 695,-. De ‘Money Saver’ heeft twee primaire functies. Ten eerste is het een ‘saver’ die zorgt voor besparing van het elektriciteitsverbruik. (“De Money Saver brengt bijvoorbeeld uw elektriciteitsverbruik bijvoorbeeld van 1.000 W terug naar 510 W per uur.”) Ten tweede werkt het als ‘booster’ waarmee het stroomvermogen verhoogd wordt. “De door u afgenomen stroom wordt gefilterd waardoor alle geleverde elektriciteit voor 200% wordt benut, dus er is dan geen reststroom en verspilling van energie. Daarnaast wordt uw elektrische apparatuur beveiligd tegen spanningspieken.” Wie wil dat nou niet?
Het klinkt alleen haast te mooi om waar te zijn dus Kassa heeft de ‘Money Saver’ door
KEMA
, bekend van de veiligheidskeuring en certificatie van elektrische apparaten, laten testen. In de ‘Money Saver’ blijkt een kleine condensator te zitten waardoor inderdaad minder stroom wordt geleverd, maar dat is voor de consument irrelevant, want het opgenomen vermogen blijft hetzelfde en daar betaal je tenslotte voor. Dit werkt alleen bij apparaten met een laag vermogen (een 25 W gloeilamp, een TL buis, een gewone ventilator), maar bij apparaten met een hoger vermogen (hoger dan circa 100 Watt, zoals een stofzuiger of een föhn) is er nauwelijks een meetbaar verschil, ook niet in de stroomsterkte en sowieso niet in het opgenomen vermogen. Verder voldoet de stekker niet aan de afmetingen die de norm stelt (de pinnen zijn niet goed geplaatst en is de isolatie te dik). Tot slot schat Kema dat het materiaal hooguit 5 euro heeft gekost.
Conclusie: de claim van de ‘Money Saver’ is onterecht. Het afgenomen vermogen is ongewijzigd en dus verandert er niets aan de energierekening.
Cyclone
Het tweede apparaat waar we over werden getipt is de Cyclone2. Je koopt het via internet voor 107,50 euro. De Cyclone, ook wel bekend onder de naam Hiclone, is een apparaatje voor in de auto dat brandstof besparend zou moeten werken.
Het apparaatje is een roestvrij stalen cilinder met schotten die voorzien zijn van een speciaal profiel. Het apparaatje wordt geplaatst na het luchtfilter en voor de gasklep bij benzinemotoren of het spruitstuk van de luchtinlaat van dieselmotoren.
Op de site
www.brandstofgeheim.nl
/> staat dat de cyclone ervoor zorgt “dat de lucht gaat wervelen waardoor er een betere menging ontstaat van brandstof en lucht. Door deze betere menging van brandstof en lucht zal er meer brandstof verbranden en komt er meer energie vrij voor de aandrijving. Door deze betere verbranding neemt de uitstoot van roet en schadelijke uitlaatgassen af.” Er zou een brandstofbesparing gerealiseerd kunnen worden van 24 %.
Goed voor je portemonnee én voor het milieu. Reden voor Kassa om ook dit product uit te proberen.
We kozen voor de
DEKRA
, een organisatie die gespecialiseerd is in autokeuringen. Zij monteerden een Cyclone in een redelijk nieuwe Hyundai Getz 1300 12V. Deze auto heeft zoals de meeste auto’s van tegenwoordig, een injectiesysteem. We testten de auto op het gebruik van brandstof, maar uit de resultaten bleek niet dat de auto zuiniger ging rijden. Zelfs niet na meerdere tests. Volgens Bert Berends van Dekra zou dat direct aantoonbaar moeten zijn, omdat de testapparatuur gloednieuw is en het motormanagementsysteem elke correctie direct weergeeft. De verschillen waren nihil tot zelfs in het nadeel van de Cyclone.
Dan de uitstoot. Helaas ook daar vonden we slechts minimale verschillen, en mét de cyclone kwam er zelfs meer rommel uit de uitlaat. Volgens Gert van veldhuizen, distributeur van Cyclone, hadden we langer met de auto moeten rijden, en op de site staat dat je minstens 30 uur moet rijden met de auto voor je resultaat boekt. Maar Berends verklaart dat dit met de auto’s van tegenwoordig helemaal niet nodig is. “Of je nou 2 uur, 2 dagen of 2 maanden ermee rijdt, het resultaat is telkens hetzelfde” aldus Berends. Omdat we gebruikmaakten van een nieuwe auto, zou er direct resultaat moeten zijn. De motor is nog schoon en hoeft niet ‘schoongereden’ te worden, zoals ons door de distributeur en verkoper van Cyclone werd aangeraden.
Aangezien het principe van de Cyclone volgens Dekra niet klopt, kan het apparaat niet werken volgens de beloftes die ons op de site worden gedaan, ook niet op oudere auto’s die met een carburateur rijden.
Kortom: op basis van de resultaten die we bij Dekra boekten, kunnen we de Cyclone niet aanraden. Van Veldhuizen verzet zich tegen onze wijze van testen. “Het product is in Amerika en Korea vele malen getest, en heeft bewezen wel degelijk te werken” verklaart de distributeur. Er zouden wereldwijd zo’n 170.000 Cyclones verkocht zijn en in Nederland rijden ook veel tevreden gebruikers rond met een Cyclone in hun auto. Van Veldhuizen staat vierkant achter zijn product en geeft een drie-maanden-garantie: je mag het drie maanden proberen, ben je niet tevreden, krijg je je geld terug. Hij wil de Cyclone door TNO laten testen. Wij zijn benieuwd naar de testresultaten.