Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Geld terug na misbruik met 0900-nummer

30-03-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2090191.jpg
Consumenten die voor 80 cent per minuut met het 0900-nummer van Scrappy's Electronics hebben gebeld, krijgen de gemaakte gesprekskosten binnen twee maanden terug. Hiervoor hoeven de gedupeerde consumenten zelf niets te doen.
Hierover publiceert OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, 30 maart een mededeling in de Staatscourant. Het is de eerste keer dat de toezichthouder van deze bevoegdheid gebruik maakt om ervoor te zorgen dat consumenten hun geld terug krijgen voor het bellen naar een 0900-nummer waarmee misbruik wordt gepleegd.
Misbruik door Scrappy's Electronics
In het weekend van 22 november 2008 viel bij duizenden mensen een nepfactuur van 166,15 euro van Scrappy's Electronics in de brievenbus waarin voor meer informatie werd verwezen naar een 0900-nummer met een minuuttarief van 80 cent. Consumenten die het nummer belden werden na een keuzemenu gedurende vier minuten in de wacht gehouden waarna de verbinding werd verbroken.
OPTA kwam achter deze vorm van misbruik dankzij de vele klachten die consumenten over dit nummer indienden bij ConsuWijzer. Om dit misbruik te stoppen, heeft OPTA het nummer op maandag 24 november door de platformhouder, die ervoor zorgt dat het nummer gebeld kan worden, uit de lucht laten halen. Daarnaast heeft OPTA de platformhouder de instructie gegeven om de verdiensten van Scrappy's Electronics niet uit te keren. Op 28 januari 2009 heeft OPTA het formele besluit genomen om het nummer in te trekken.
Consumenten hebben ondertussen wel voor deze telefoontjes betaald via de telefoonrekening. Omdat het de eerste keer is dat OPTA telefonie aanbieders verzoekt om geld terug te storten, heeft OPTA dit vooraf met betrokken partijen besproken. Telefonie aanbieders moeten immers handelingen verrichten, terwijl zij geen schuld hebben aan het misbruik. Uiteindelijk heeft OPTA de financiële schade bij de consument, de handelingen die deze moet verrichten om deze te verhalen en het belang van vertrouwen in 0900-nummers zwaarder laten wegen.
Bron: OPTA

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor