Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Geld overboeken naar het buitenland is gratis, of toch niet?

10-02-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
75 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Geld overboeken binnen Europa is voor Nederlanders gratis. Maar of dat ook echt kosteloos is, ligt wel aan de bank die jouw geld beheert.
Geen discriminatie grensoverschrijdende en binnenlandse betalingen
In de Verordening (EG) nr. 2560/2001 heeft de EU bepaald dat een overboeking naar een rekening in een ander EU-land niet duurder mag zijn dan een binnenlandse overboeking. Dat betekent dat de overboeking naar het buitenland gratis is, omdat er in Nederland geen kosten voor overboekingen worden gerekend mits er aan onderstaande voorwaarden is voldaan:
- IBAN- en SWIFT / BIC-code invullen
- bedrag in euro’s, max € 50.000,-
- overmaken naar een land binnen de Europese economische ruimte.
Praktijken van de Postbank
De Postbank en de meeste grote banken hanteren voor de verwerking van overboekingen naar het buitenland de keuze uit 3 mogelijkheden:
- Kosten delen (SHA) / shared costs / gedeeld
- Kosten voor uw rekening (OUR) / alle kosten voor opdrachtgever
- Kosten voor rekening begunstigde (BEN) / alle kosten voor ontvanger
Alleen als de consument “kosten delen (SHA)” aanvinkt, is het kosteloos, maar bij de andere 2 opties niet. Dat moet je maar net weten dus. Als je bij de Postbank via mijnpostbank.nl per ongeluk niet kiest voor " Kosten delen (SHA) ", moet je betalen voor iets dat niet in rekening gebracht mag worden. De Postbank is de énige grote bank die de klant er niet expliciet voor waarschuwt als het verkeerde vakje is aangekruist. Dat is onwaarschijnlijk klantonvriendelijk, en zelfs tegen de regels van de EU voor het betalingsverkeer in.
Als je bij de ABN AMRO, de Rabobank, de ING Bank, Fortis en de SNS Bank de verkeerde optie hebt gekozen, krijg je tenminste nog een duidelijke melding dat het geld gaat kosten.
Tips
Als u ook door schade en schande wijs bent geworden, kunt u hier een voorbeeldbrief vinden om uw geld bij de bank terug te vragen.
En meld het ook bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening - KIFID ( www.kifid.nl of Postbus 93257, 2509 AG ’s-Gravenhage of tel. 0900-3552248).
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!