Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Geen garantie op smartphone door 'waterschade'
29-09-2012
•
leestijd 2 minuten
•
331 keer bekeken
•
Ben je altijd zo voorzichtig met je mooie mobiele telefoon en dan gaat hij ineens kapot. Hoe verbaasd ben je dan als geconstateerd wordt dat de oorzaak van het probleem waterschade is. Het gevolg is dat je geen recht meer hebt op garantie en een ander vernieuwd toestel rond de €250.
Onderzoek
Kassa heeft vijf telefoons laten onderzoeken waarbij volgens het reparatiebedrijf Dynafix sprake zou zijn waterschade. Uit dat onderzoek blijkt dat bij geen van de toestellen sporen van waterschade is aangetoond. Geen van de toestellen had namelijk verkleurde vochtindicatoren. Bij twee toestellen is sprake van lichte corrosie. In één geval zou dat in verband kunnen staan met de klacht. De corrosie kan makkelijk verwijderd worden, bijvoorbeeld met een tandborstel. Bij de andere telefoons blijkt er sprake van een heel ander defect, bijvoorbeeld een kapotte accu of een audio-unit die vervangen moet worden. Het is niet de eerste keer dat Kassa aandacht besteed aan het onderwerp waterschade. Kijk
hier
de uitzending van 5 februari 2011 terug.
Vernieuwd toestel
Als een defect aan een telefoon het gevolg is van waterschade, krijg je meestal een gerefurbished of vernieuwde toestel aangeboden. De kosten hiervoor liggen rond de €250. Als je hier niet mee akkoord gaat, kun je de telefoon tegen onderzoekskosten terug laten sturen. Ook kan je de telefoon bij het reparatiebedrijf of de provider laten liggen. Apple gebruikt onderdelen van deze defecte telefoons weer om vernieuwde of gerefurbished toestellen mee samen te stellen.
Goed product
Als consument heb je recht op een goed product. Een goed product betekent dat een product bij normaal gebruik een bepaalde periode meegaat. Ook als je geen garantie hebt of als de garantieperiode is verlopen. Als een product kapot gaat buiten jouw schuld, dan heeft de consument recht op gratis reparatie of een nieuw product. Let op: schade die jijzelf hebt veroorzaakt, zoals water-, val- of stootschade valt hierbuiten. Je mag als consument niet doorverwezen worden naar de fabrikant. De overeenkomst is gesloten met de winkelier of provider. Daar moet u dan ook zijn met vragen over de werking van de telefoon of de garantie. Voor meer informatie zie de garantiefolder van
Consuwijzer
.
Reacties
In de studio reageert de directeur van het reparatiebedrijf Dynafix. Ook zijn de providers T-Mobile en Vodafone aanwezig. Lees
hier
de reactie van T-Mobile.
Consumentenautoriteit
Toezichthouder Consumentenautoriteit heeft aangekondigd een vooronderzoek te starten naar onduidelijkheden en klachten over garantie op mobiele telefoons. Woordvoerder Saskia Bierling: "De Consumentenautoriteit krijgt geregeld vragen en klachten binnen over garantie op mobiele telefoons. Het is vaak onduidelijk bij wie de consument moet zijn. De reparaties duren vaak lang. Daarnaast worden er onterechte kosten in rekening gebracht." Begin 2013 moeten resultaten bekend worden. Mocht je een vraag of klacht hebben over garantie, kun je dat nog steeds melden bij
Consuwijzer
.