Geen concert of festival? Dit kun je doen met je tickets
06-05-2020
•
leestijd 3 minuten
•
1114 keer bekeken
•
Je had je verheugd op een festival, theatervoorstelling of concert... Maar helaas gaan vanwege de corona-uitbraak evenementen tot 1 september niet door. Wat te doen met je kaartjes? Geld terugvragen of een voucher accepteren? Lees wat er kan en mag! Let op: het maakt verschil of een evenement is uitgesteld of afgelast.
Premier Rutte liet er op zijn persconferentie van 22 april geen twijfel over bestaan: in Nederland geldt tot 1 september* een verbod op evenementen. Plots vielen festivals, concerten en tal van andere evenementen in het water. Waar heb je recht op als je tickets had gekocht?
*UPDATE 7-5-2020 'Coronaminister' Hugo de Jonge schrijft aan de Tweede Kamer: 'Van grote festivals en andere "massale evenementen met een landelijke uitstraling" komt het voorlopig niet. Pas als er een vaccin tegen het coronavirus is, kunnen grote evenementen weer worden gehouden. Tot die tijd is het gevaar te groot dat het virus daardoor weer opleeft...' Een exacte datum kan het kabinet voor de evenementen nog niet noemen. 'We hopen natuurlijk op snel, maar een jaar of langer is heel reëel', aldus minister De Jonge.
1 - Afgelast? Recht op geld terug
Is het evenement waar je naar toe wilde definitief afgelast, vanwege corona of een andere reden? Dan heb je recht om het geld voor de tickets terug te krijgen. Hier horen ook de servicekosten bij als je die moest betalen.
Om geld terug te krijgen, moet je beginnen op de site van de kaartverkoper. Biedt die geen informatie over de terugbetaling? Zoek dan zelf contact. Bel of mail met de klantenservice of vul een contactformulier in. Geef aan dat je gebruik maakt van je recht op teruggave van het aankoopbedrag van de kaartjes (en eventueel betaalde servicekosten) vanwege de afgelasting.
Lukt het niet om geld terug te krijgen? Op de site Consuwijzer vind je een bezwaarbrief die je kunt versturen.
Let op: Kocht je tickets bij een zogeheten ‘wederverkoper’? Oftewel, niet rechtstreeks bij de organisator, maar een tussenpartij zoals een ticketverkoopwebsite? Dan hebt je ook recht op het volledige aankoopbedrag terug bij afgelasting. Liet deze verkooppartij jou bij de koop echter al weten dat je alleen de oorspronkelijke ticketprijs terug ontvangt bij een afgelasting? Dan krijg je de servicekosten en/of de meerprijs niet terugbetaald, omdat ze dit vooraf kenbaar maakten.
2 - Concert, voorstelling, festival uitgesteld?
Vanwege de coronamaatregelen zijn veel evenementen uitgesteld in plaats van afgelast. Je hebt dan niet meteen recht op terugbetaling van de tickets. Gaat een evenement op een later moment door en wil je er nog steeds heen? Dan kun je je kaartje bewaren voor de nieuwe datum.
Kun je of wil je niet op de andere datum? Dan kun je je geld terugvragen. Let wel: je krijgt het geld dan pas binnen een maand ná de datum van het verplaatste evenement terug.
Wat je ook kunt doen, is een tegoedbon of voucher accepteren. Hiermee kun je naar het uitgestelde, of een ander, evenement van de organisator gaan.
3 - Initiatief Bewaarjeticket.nl
Het gevaar bestaat dat organisatoren 'omvallen' als iedereen massaal geld voor z’n kaartjes terug wil hebben. Daarom doen theaters, concertzalen, festivals, organisatoren van sportwedstrijden en musea samen een dringende oproep aan het publiek om geen geld terug te vragen onder het motto 'Bewaar je ticket, geniet later.' De Autoriteit Consument & Markt en de ministeries van OCW en Economische Zaken steunen dit initiatief.
Zoals de naam ‘Bewaarjeticket’ aangeeft, word je vriendelijk verzocht om je kaartje te bewaren tot het evenement wel kan doorgaan. De periode waar binnen dit moet plaatsvinden is dertien maanden na de oorspronkelijke datum. Kun je niet? Dan kun je ervoor kiezen om een voucher of tegoedbon voor de ticketprijs en de servicekosten te accepteren. Deze is twaalf maanden geldig. Hiermee kun je naar een ander evenement van de organisator gaan als de coronamaatregelen zijn opgeheven.
Let op: Deze regeling houdt een risico in. Als de organisator tussentijds failliet gaat, ben je jouw geld kwijt. Daar staat tegenover dat als iedereen meteen geld terugeist er ook faillissementen zullen vallen. Je moet dus hopen dat je op een later moment naar je gewenste concert, uitvoering of festival kunt.
Check de informatie van de organisatie
Wil je weten hoe het zit met vouchers of tegoedbonnen of een eventuele afgelasting voor het evenement waar jij naar toe wilde? Kijk dan op de website van de organisator of zoek contact met de klantenservice.