Vanaf komend jaar zijn Nickelodeon en Disney Channel in Nederland gevrijwaard van alcoholreclames. Dat heeft Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) laten vaststellen. De afspraken zijn onderdeel van het zogenoemde Nationaal Preventieakkoord om alcoholgebruik tegen te gaan.
De maatregel geldt voorlopig voor heel 2020 en alleen voor de genoemde zenders. Er wordt gekeken naar welke radio- en televisiezenders aan te merken zijn als jongerenzender. Dat wordt vastgesteld op basis van de kijk- en luistercijfers. Geen van de radiozenders is hierbij aangemerkt als jongerenzender.
Online en sociale media
STIVA benadrukt dat alcoholreclame is bedoeld voor volwassenen en vindt dat adverteerders de plicht hebben om minderjarigen te beschermen. Ook online en op sociale media geldt die verantwoordelijkheid volgens de stichting. STIVA heeft op dat gebied ook afspraken gemaakt, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat jongeren op sociale media helemaal geen alcoholreclame meer te zien krijgen.
Gericht op minderjarigen
Met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken geldt dat er voor 21:00 geen alcoholreclame mag worden uitgezonden. Ook mogen de reclames zich niet specifiek op minderjarigen richten. Ook geldt de regel al dat voorafgaand aan, tijdens of direct na programma’s waar meer dan 25 procent van de kijkers minderjarig is, geen alcoholreclame mag worden getoond.