Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Gedupeerden Designbouw stappen naar de rechter

02-03-2013
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
1263 keer bekeken
  •  
195x90_designbouw_01.png
In Vraag & Beantwoord op de Kassa-site staan opvallend veel klachten over het kozijnenbedrijf Designbouw uit Enschede. Kassa ontvangt vijftien klachten van consumenten die schrijven dat ze een 'vrijblijvende offerte' hebben getekend en vervolgens vastzitten aan een onherroepelijke koopovereenkomst van duizenden euro's.
Boze consumenten
Alle consumenten hebben dezelfde klacht: "We moesten van de Designbouw-verkoper een handtekening zetten onder een 'vrijblijvende offerte'. De handtekening was noodzakelijk, zodat de verkoper aan zijn baas kon laten zien dat hij langs is geweest." De consumenten ontkennen dat ze wisten dat het om een koopovereenkomst ging - zoals op het formulier staat vermeld - anders zouden ze het A4-tje nooit ondertekend hebben. Daarnaast zijn de maten van de kozijnen niet opgemeten en waren allerlei details onduidelijk: dus hoezo koopovereenkomst? Mensen zijn boos - dat ze maanden of soms jaren later - geconfronteerd worden met deze getekende overeenkomst en vervolgens 30% annuleringskosten moeten betalen.
30% annuleringskosten
Wil Potters vraagt in december 2009 vijf offertes op voor kunststof kozijnen. De verkoper van Designbouw komt bij hem thuis langs en vraagt na een half uurtje: "Kunt u hier even tekenen?" "Tekenen waarvoor", vraagt Potters. "Dan kan ik mijn verkoopleider laten zien dat ik deze prijs met u heb afgesproken. U kunt toch niets kopen, want de financiering is nog niet rond?" Potters tekent het formulier. Vervolgens komt de lening voor de kozijnen niet rond, omdat de DSB Bank failliet gaat. Potters kan niet beschikken over zijn bouwdepot. Hij belt vervolgens alle bedrijven die langs zijn geweest voor een offerte, om te vertellen dat hij geen nieuwe kozijnen kan kopen. Vervolgens hoort hij twee jaar niets van Designbouw totdat hij op 8 februari 2012 een brief krijgt dat hij €18.970 moet betalen. Potters schrikt zich een hoedje. Hij heeft in 2010 telefonisch laten weten dat hij geen geld heeft. Designbouw eist vervolgens 30% annuleringskosten: een bedrag van €5691. Na veel juridische brieven over en weer besluit Potters - met fikse tegenzin - te betalen, omdat hij opziet tegen een eventuele rechtszaak.
Consumentenaankoop verjaart na twee jaar
De familie Draaisma - te zien in de reportage - hoeft de bijna €11.000 annuleringskosten niet meer te betalen. Designbouw laat één dag vóór onze uitzending weten: "We zijn in dit specifieke geval van mening dat we vanwege het tijdsverloop sinds het sluiten van de overeenkomst jegens de heer Draaisma geen aanspraak op annuleringskosten meer zullen maken." Terecht, want een consumentenaankoop verjaart na twee jaar. Voor de fijnproevers is hier de volledige wettekst te lezen.
Misleid en bedrogen
Diverse juristen – waaronder advocate Birsen Anik - zijn verwikkeld in juridische procedures tegen Designbouw. Ze vinden dat hun cliënten misleid en bedrogen zijn. Anik zegt: "Mensen hebben getekend, omdat de verkoper druk uitoefende. Hij ontfutselde een handtekening, zodat hij niet meer terug hoefde te komen als zij tot aankoop wilden overgaan. Het was vrijblijvend. In veel gevallen was de financiering niet eens geregeld of was niet duidelijk of mensen die kunststof kozijnen konden betalen."
Rechtszaak tegen Designbouw
Op 10 april 2013 start bij de rechtbank in Utrecht een rechtszaak tegen Designbouw. Anik hoopt dat de rechter de koopovereenkomst vernietigt. "Het ondertekende A4-tje is geen geldig koopcontract. Er is onvoldoende bepaald wat je koopt. Wat wordt er nu precies aangeboden door Designbouw?" Ook vindt zij de annuleringskosten van 30% onredelijk.  "Designbouw heeft nul kosten gemaakt. Er is geen kozijn besteld. De ramen waren nog niet eens opgemeten! Dus die 30% is niet onderbouwd en totaal onredelijk. De verkoper is hoogstens een uurtje bezig geweest."
Koopovereenkomst vernietigen
De advocate wil diverse gedupeerden van Designbouw in de rechtszaak laten getuigen over de werkwijze van het bedrijf. Als je als individu naar de rechter stapt, heb je grote kans dat je de rechtszaak verliest. De rechter in Dordrecht stelde in 2012 Designbouw in het gelijk, omdat op de zogenaamde koopovereenkomst een handtekening en totaalbedrag staat. Alle andere afspraken zijn mondeling gedaan, dus vallen nauwelijks te bewijzen. Anik zegt: "Met kunstgrepen en het achterhouden van informatie wordt een handtekening gezet. Hier is sprake van dwaling en bedrog en ik hoop dat de rechter de koopovereenkomst vernietigt." Als de rechter de overeenkomst vernietigt, kun je met deze uitspraak een nieuwe juridische procedure starten. Ook kunnen mensen die annuleringskosten hebben betaald, proberen hun geld terug te krijgen, want de overeenkomst was niet rechtsgeldig.
Geen keurmerk
Albert Zegelaar is directeur van VKG,  Vereniging Kunststof Gevelementenindustrie , de brancheorganisatie voor kunststof kozijnen. Bij zijn vereniging is 95% van de toeleveranciers, 60% van de kozijnenfabrikanten en 30% van de wederverkopers aangesloten. Designbouw is geen lid en niet aangesloten bij dit keurmerk. Hierdoor kunnen consumenten niet naar een geschillencommissie stappen of gebruik maken van het waarborgfonds. Consumenten kunnen bij een geschil met Designbouw alleen naar de rechter stappen. Zegelaar zegt: "Er lopen helaas een aantal cowboys rond in onze branche. Deze manier van verkopen kwalificeer ik als misleiding. Dit doet de naam van onze branche geen goed." Designbouw wilde niet in onze uitzending verschijnen. Het bedrijf stuurde een uitgebreide reactie .
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!