Gedaagd om ‘gratis’ multivitaminen
05-11-2011
• leestijd 2 minuten
U geeft telefonisch toestemming voor de levering van multivitamines. Als deze niet bevallen, dan kunt u het abonnement direct na de proefzending stop zetten. Wel, dat blijkt bij het bedrijf Natuals/Beyond Beauty niet zo makkelijk te gaan.
Het bedrijf belt u met de mededeling dat u tegen verzendkosten een ‘gratis’ pakketje multivitaminen kunt krijgen. Later in het gesprek wordt duidelijk dat het om telefonische verkoop van een abonnement gaat waarvoor wel degelijk kosten in rekening worden gebracht. Maar als de pillen niet bevallen, kunt u dit abonnement direct na ontvangst van het proefpakketje stop zetten. Dus stemt u toe.
Tot zover geen probleem. Maar wat als dat bewuste proefpakketje nooit is gearriveerd of het opzeggen überhaupt veel minder simpel is dan voorgeschoteld? Doordat de inlogcode niet werkt of de belletjes en brieven geen effect hebben? Dan kan het aanvankelijk ‘gratis’ proefpakketje fikse kosten tot gevolg hebben. Tot een dagvaarding aan toe.
In de uitzending komen verscheidene gedupeerden aan het woord die het meemaakten. Ondanks talloze telefoontjes, mailtjes en brieven bleven de afschrijvingen en aanmaningen doorgaan. Op dit moment voeren enkele mensen rechtszaken. Volgens Natuals/Beyond Beauty is het niet aankomen van proefpakketjes onzin, zo laat het bedrijf telefonisch aan Kassa weten. Het bedrijf wil niet in de studio komen, maar geeft in een
schriftelijke reactie
aan dat opzeggen volgens hen zeer eenvoudig is.
Jeanine Janssen van Stichting de Ombudsman reageert wel in de studio. Zij adviseert allereerst mensen niets via de telefoon te kopen, ook geen proefpakketje waarvoor enkel de verzendkosten moeten worden betaald. Daarnaast wijst zij er op, dat de bewijsplicht voor ontvangst bij het bedrijf ligt. Het bedrijf moet dus kunnen aantonen dat u het pakketje daadwerkelijk heeft ontvangen en er voor getekend heeft.
Voor mensen met soortgelijke klachten als de gedupeerden in de studio heeft Kassa een
voorbeeldbrief
opgesteld die u naar Natuals/Beyond Beauty kunt versturen. Janssen benadrukt deze brief aangetekend te versturen.
Niet alleen Kassa ontving vele klachten over Natuals/Beyond Beauty, ook op internetfora wemelt het van de klachten. De consumentenautoriteit heeft aangegeven dat Natuals/Beyond Beauty bij hen bekend is en dat zij meerdere klachten heeft ontvangen over het bedrijf. Zij vraagt mensen hun klachten te melden via het
klachtenformulier op Consuwijzer.nl.
Beroeps-mogelijkheden indien u bij verstek bent veroordeeld
In tegenstelling tot wat Jeanine Jansen van Stichting De Ombudsman zegt in de uitzending, zijn er wel beroeps-mogelijkheden indien u bij verstek veroordeeld bent. U heeft na betekening in persoon of bekend worden met het verstekvonnis vier weken de tijd om in verzet te gaan. Dat doet u bij dezelfde rechtsinstantie die het verstekvonnis gewezen heeft. Voor meer informatie kunt u bijvoorbeeld contact opnemen met
het Juridisch Loket
.
Als u bent ingelogd, kunt u hieronder meediscussiëren.