Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
FrieslandCampina erkent: Weidemelk is vooral imago
17-06-2015
•
leestijd 2 minuten
•
480 keer bekeken
•
De consument wil graag melk van koeien uit de wei, maar de afgelopen 10 jaar is de weidegang van melkkoeien sterk afgenomen. Daarom heeft de zuivelsector een Weidemelk-keurmerk in het leven geroepen. Melk van koeien die in de wei lopen is gezonder dan melk van koeien op stal. Dat komt omdat koeien in de wei vers gras eten. Maar de weidemelk met het weidemelk-keurmerk is niet gezonder, erkent FrieslandCampina. President commissaris Piet Boer zegt in
ZEMBLA
: "Het is vooral imago."
'Te weinig in de wei'
Melk van koeien die in de zomer maandenlang in de wei lopen en vooral gras eten, bevat een hoger gehalte aan meervoudige onverzadigde vetzuren bevatten zoals CLA’s (geconjungeerd linolzuur) en omega-3. Maar voor de weidemelk die in supermarkten te koop is, geldt dit niet, stelt melkonderzoeker Ton Baars in ZEMBLA. Deze koeien lopen daarvoor te weinig in de wei en eten te weinig gras. "Je ziet dat je die vetzuren vooral krijgt als de koeien veel gras eten, veel grasproducten eten en veel toegang hebben tot gras", aldus Baars. "En je krijgt het vooral niet als de koeien heel veel melk geven, veel krachtvoer krijgen en veel mais krijgen."
'Geen gezondheidsclaim'
Melk die is voorzien van het weidemelk-logo is volgens de Stichting Weidegang afkomstig van koeien die ten minste 120 dagen per jaar, minimaal 6 uur per dag in de wei lopen. "Wij zeggen nadrukkelijk niks over de gezondheid van die melk. Dat is de keuze die we als stichting hebben gemaakt", zegt secretaris Kees-Jaap Hin. De Stichting Weidegang zegt het productieproces, het transport en de verwerking van weidemelk te borgen. Maar secretaris Hin erkent in ZEMBLA dat de meeste controles van melkveehouders vooraf worden aangekondigd. Hij erkent ook dat de stichting geen eisen stelt aan de hoeveelheid gras die de koeien eten. Ton Baars: "Als je gaat uitrekenen, dan krijgen die koeien heel veel krachtvoer en nog heel veel mais ernaast. Dus het is maar zeer de vraag wat je dan weidemelk noemt.”
'Hollands beeld is belangrijk'
Weidemelk, herkenbaar aan de pakken met het logo van een koe met een klavertje in de bek, blijkt vooral een marketingstrategie. "En dat is ook belangrijk. Ook voor onze afzet", zegt president commissaris Piet Boer. "Dat Hollandse beeld van een zwart bonte melkkoe in een groene wei met een blauwe lucht is zeker voor de markten in Azië in de grote steden is heel belangrijk." Boeren die weidemelk leveren krijgen een hogere vergoeding, namelijk 1 cent per liter extra.