Frequente aankopen stijgen harder in prijs
24-08-2011
• leestijd 1 minuten
Producten die consumenten regelmatig kopen, zijn de afgelopen 5 jaar bijna tweemaal zo hard in prijs gestegen als producten die minder vaak worden gekocht. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
13,3% duurder
Sinds juli 2006 werden producten als levensmiddelen en autobrandstoffen gemiddeld 13,3 procent duurder. Producten die veel minder frequent worden gekocht, zoals elektronica, werden gemiddeld 7,5 procent duurder. Frequente aankopen bestaan voor een derde uit levensmiddelen. Eten en drinken in horecagelegenheden en autobrandstoffen beslaan elk 12 procent.
Sterkere stijging dan inflatie
Eind 2007 werden producten die vaak worden gekocht, een stuk duurder, waardoor zij sterker in prijs stegen dan de inflatie. Dat kwam vooral door stijgende prijzen van levensmiddelen en autobrandstoffen, als gevolg van de hogere prijzen op de wereldmarkt. In de zomer van 2008 liep het verschil met de inflatie op tot bijna 3 procentpunt.
Sinds eind 2009 stijgt de benzineprijs opnieuw sterker dan de inflatie, waardoor ook nu de prijsstijging van vaak gekochte producten hoger is, aldus het CBS.
ANP