Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Fraude internetbankieren vaakst door malware

30-01-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Dijsselbloem_05.jpg
Online oplichters maken vaker gebruik van malware dan phishing om fraude te plegen met internetbankieren. Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) zijn in 2012 van de circa 11.000 schadegevallen vanwege fraude met internetbankieren er 2.000 te wijten zijn aan phishing en 9.000 aan malware. In dat jaar bedroeg de schade door fraude met internetbankieren 34,8 miljoen euro.
Kamervragen beantwoord
Dat meldt minister Dijsselbloem van Financiën in antwoord op Kamervragen van PvdA-Kamerlid Henk Nijboer. Van de 2.000 schadegevallen in de eerste helft van 2013 zijn er circa 500 te wijten aan phishing, 1.300 aan malware en 200 aan overige fraudevormen, zoals fraude met machtigingen. Dit leverde een schadebedrag op van 4,2 miljoen euro, aldus de NVB.
Meer malware
Dijsselbloem schrijft: "De focus van internetfraudeurs is de laatste jaren verschoven van het ‘hengelen’ naar vertrouwelijke gegevens (phishing), naar de ontwikkeling van malware waarbij criminelen speciale software schrijven om computers te infiltreren." Malware kan op een computer terechtkomen via bijvoorbeeld e-mails, links op websites, afbeeldingen, downloadsites of via een usb-stick. Criminelen verschaffen zich op deze manier toegang tot de computer.
Vergoeding schade
Banken zijn in "in beginsel" verplicht om schade door malware of phishing te vergoeden, meldt Dijsselbloem. "Als consumenten schade lijden, maar deze de uniforme veiligheidsregels hebben nageleefd, dan kunnen zij er in ieder geval op rekenen dat zij het bedrag dat zonder toestemming van de rekening is gehaald, vergoed krijgen". De minister voegt eraan toe: Alleen wanneer sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van de klant kan dit anders zijn.
Kifid of rechter
De richtlijnen voor vergoeding van schade die de banken en de Consumentenbond hebben opgesteld, noemt Dijsselbloem 'wenselijk'. Als de bank een gedupeerde consument niet wil tegemoetkomen, dan kan deze zijn heil zoeken bij het Kifid (Klachtinstituut Financiële Dienstverlening) of de rechter. 
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor