Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Franse wijn valt nog steeds meest in de smaak

25-03-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
wijn-drank-drinken.jpg
Franse wijnen zijn bij Nederlandse consumenten nog steeds favoriet. Met een marktaandeel van 36 procent staan de Franse wijnen bovenaan. Op de tweede plaats volgen de Zuid-Afrikaanse wijnen met een marktaandeel van 21,6 procent. Deze cijfers maakte het Productschap Wijn donderdag bekend op basis van marktonderzoek naar de consumptie en verkoop van wijn in het afgelopen jaar.
De Duitse wijnen staan met een marktaandeel van 11 procent op de derde plaats, gevolgd door Spanje met 7,7 procent. Sterk in opkomst zijn de Chileense wijnen. De verkopen groeiden met 16 procent het hardst en komen op een marktaandeel van 7,3 procent. Zeer in de smaak vielen vorig jaar de bubbelwijnen. De verkoop van parelwijn steeg met 30 procent, mousserende wijn (zoals champagne en Sekt) liet zelfs een stijging van 49 procent zien. Het aandeel van Prosecco beslaat bijna een derde van alle mousserende wijn. Parelwijn is mousserende wijn met weinig bubbels. Prosecco bijvoorbeeld bestaat in beide varianten. De totale consumptie van wijn steeg in 2009 licht.  ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!