
Ontdek je een fout op de kassabon bij de supermarkten DekaMarkt, Hoogvliet of Nettorama? Dan krijg je het product gratis mee naar huis of een waardebon.
Dat is de uitkomst van gesprekken tussen deze regionale supermarkten en de Consumentenbond. Steekproef na steekproef blijkt dat supermarkten aan de kassa aanbiedingen niet goed verwerken. Als consument betaal je dan te veel.
De supers beloofden de Consumentenbond het beter te gaan doen. Maar na een recente nieuwe steekproef stonden bij DekaMarkt, Hoogvliet en Nettorama aanbiedingen nog steeds vaak met de verkeerde prijs op de bon.
Zoals een kratje Heineken 0.0.-bier: in de winkel staat er 9,99 euro (aanbieding!) op de prijskaart, maar bij de kassa kost het krat 18,38 (geen aanbieding verwerkt). Of een Drentse worst die niet de geadverteerde 5,49 euro kost, maar 10,69 euro. Dit soort aanbiedingen liggen vaak niet in de gewone schappen, maar in actiedisplays, speciale manden of ze worden op kopstellingen aangeboden, stelt de Consumentenbond vast.
"Omdat we bij DekaMarkt, Hoogvliet en Nettorama nog te weinig verbetering zagen, hebben we ze gesommeerd te stoppen met de kassabonfouten en ze aansprakelijk gesteld voor de schade die consumenten lopen", zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. "Op basis daarvan hebben we verdere afspraken gemaakt, zoals een prijsgarantie."
De regiosupers hebben de Consumentenbond nu ook beloofd mysteryshoppers in te huren om prijzen te gaan controleren. Verder heeft Hoogvliet, dat nog veel werkte met papieren reclameborden, veel elektronische prijskaartjes bij schappen geplaatst. Die moeten automatisch de juiste prijs laten zien.
De Consumentenbond constateerde eerder ook fouten op kassabonnen bij grotere ketens als Albert Heijn, Jumbo en PLUS. Bij die ketens komen dit soort fouten inmiddels amper meer voor, aldus de bond.
Begin dit jaar werd ook bekend dat Albert Heijn, Jumbo en PLUS gezamenlijk 1,8 miljoen euro doneerden aan goede doelen als symbolisch bedrag voor in het verleden gemaakte kassabonfouten. De regiosupers zijn nog niet met zo'n gebaar gekomen. "Daarover gaan we nog met ze in gesprek", zegt Molenaar. ANP/Consumentenbond
Meer over:
kassabon, supermarkten, fouten, aanbiedingen, albert heijn, jumbo, deka markt, hoogvliet, nettorama, consumentenbondMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!