Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

'Forse premiestijging? Eerst toestemming vragen aan verzekerde'

27 mei 2019
  •  
leestijd 1 minuten
geld stapel 930
Verzekeraars die een premie met meer dan 10 procent willen verhogen, moeten hun klanten daarvoor expliciet om toestemming gaan vragen. Ook moeten de verzekeraars beter gaan uitleggen waarom die prijzen omhoog gaan.

'Krankzinnige premiestijgingen'

Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan het Verbond van Verzekeraars. In de brief stelt de belangenorganisatie dat er geregeld klachten binnenkomen van consumenten die worden geconfronteerd met buitensporige premieverhogingen van soms wel 75 tot 145 procent. Directeur Consumentenbond Sandra Molenaar stelt dat ''de stijgingen soms zo krankzinnig hoog'' zijn, dat de verzekeraar daarvoor met duidelijke argumenten moet komen.

'Twee maanden voor vervaldatum bericht'

Ook vindt de bond dat als verzekeraars hun premie met meer dan 10 procent willen verhogen, ze dat minimaal twee maanden voor de premievervaldatum moeten melden, zodat klanten de tijd hebben om te bepalen of de prijsstijging wat hen betreft akkoord is. In de verlengingsbrief moet dan zowel de oude als de nieuwe premie worden vermeld, vindt de bond. Dan hoeven verzekerden niet zelf met de rekenmachine uit te rekenen met hoeveel de premie omhoog gaat.
De Consumentenbond vraagt via de brief aan het Verbond van Verzekeraars om de gedragscode van de beroepsgroep aan te passen. ANP / Consumentenbond

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (8)

Summerflower43
Summerflower4331 mei 2019 - 2:39

Helemaal mee eens om toestemming aan de cliënten te vragen. Ik vind ‘t toch bij automatische incasso’s bij prijs stijging eerst toestemming te vragen aan de cliënten . Je moet de consument ook de gelegenheid geven om te blijven of te veranderen van de verzekeringsmaatschappijen. Ook bij providers moeten ze dat doen. Elke verzinnen ze wel iets om de kosten en de premie te verhogen. Ja je zal wat extra’s overhouden.

ykroese
ykroese28 mei 2019 - 15:29

welke reden wordt nu weer verzonnen ze blijven maart redenen komen soms weet je niet meer waar je goed of juist niet goed aan doet , begrijp er niets van de ze komen elke keer wel weer met een andere reden hoeveel moeten ze nu nog meer winst over onze ruggen maken wanneer hebben ze genoeg

agapon1951
agapon195127 mei 2019 - 19:33

n de loop van de jaren zijn er meer auto's gaan rijden dus meer schade gevallen worden er dan gemeld, maar niet dat door de meerdere auto's op de weg ook veeeellll meer premie wordt binnen gehaald. Meer dan er aan schade is ontstaan. Daarnaast worden de oudere auto's ook al zijn die in opperste beste staat ook nog eens vanwege de leeftijd verhoogt (o.a. Proteque), redenen er rijden meer jongeren in dus risico groter. Nou ik vindt dat er meer naar de ervaringen van de chauffeur gekeken moet worden en niet naar de leeftijd van de chauffeur nog zijn auto. Het is inmiddels een bewezen feit dat ouderen minder schade veroorzaken dan de groep beneden de 40 jaar. Nationale Nederlanden (valt onder het o zo fijne Achmea) verhoogde maar liefst met 80/90 % de premie (verzekeraar Autoweek). Stap meteen over naar een andere maatschappij en betaal nu de premie die ik voorheen ook had (verschil op jaarbasis 120 euro). Grote vraagtekens waarom bij ene wel een acceptabele premie en de andere niet. Dan de zgn marktwerking DIE IS ER NIET. leest U goed. Maatschappijen hebben een hoofdkantoor en daarnaast zustermaatschappijen die dan zgn met elkaar concurrerende zijn. ALianz (= ook All Secur (beconcureren elkaar en de premie is beide gevallen te hoog- verschil bij mij 16 euro per mnd) is er een van, ook zo Achema (bestaat zoal uit meer dan 5 verzekeraars) enz enz Het zit zo in elkaar. |In een straat zijn twee winkels met huishoudelijk apparaten (als voorbeeld). Ze concurreren elkaar helemaal plat met aanbiedingen zus en aanbiedingen zo, niets is te gek en er lijkt een marktwerking bezig te zijn. Op een gegeven ogenblik wordt tot ieders verbazing beiden winkels tegelijk gesloten vanwege pensionering of de buit is binnen. Blijken beide winkels dezelfde eigenaar te hebben. Zo werken de verzekeringen en banken ook.  Het hier om omzetsnelheid waarbij hogere winsten gemaakt worden, meer dan wij denken. Die zgn regering die voor ons allemaal zou moeten erken laat dergelijke praktijken gewoon toe en grijpen niet. Hoeveel steekpenningen zouden er ondertussen gemarktwerk zijn????  

gafvisbeen9
gafvisbeen927 mei 2019 - 16:25

Ja dat blijft zo met verzekeringen, dit is nog een erfenis van VVDictator Schippers, heeft ook profijt met Belangen verstrengeling, met haar vriendje of Man? wat ik gehoord heb werkt zij in deze Farmaceutische toe stand om voor hen de prijzen hoog te houden en tegen de Nederlander vertellen, dat zij er steeds haar best voor gedaan heeft, om het Lager te houden??????    

1 Reactie
tijger1
tijger127 mei 2019 - 17:04

Dit gaat niet over zorgverzekeringen. 

gscager
gscager27 mei 2019 - 15:42

kan nog erger mijn motor verzekering via de knmv gaat van 35, naar 98, per jaar,krijg het eerste jaar een deel  gecompenseerd omdat men niks doorgegeven hadden.

wong
wong27 mei 2019 - 15:24

Die mooie gebouwen moeten toch ook betaald worden, niet waar?

maffy1948
maffy194827 mei 2019 - 13:20

Moeten die zakkenvullers maar de genen aanpakken die het meesten claimen. Nu draait iedereen er voor op Waarom als je schade rijd dat en ander volgend jaar de premie stijgt. Kijk maar in de zorgkosten stijgen ieder jaar en ze hebben miljarden is kas. Weet je waarvoor ze dat  bestemd houden als er een Directeur of Raad van Bestuur vertrekt en hij in die jaren zo weinig verdiend heeft dat die een gouden handdruk krijg voor het niets doen en over de rug van verzekerden.

tijger1
tijger127 mei 2019 - 12:56

Ja, dat wil de Consumentenbond en het speelt al jaren. Zijn ook uitspraken over geweest bij het Kifid.maar volgens mij is de verzekeraar in beroep gegaan en heeft dat gewonnen.