Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Fors meer meldingen bij de fraudehelpdesk

19-05-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
phishing_t_02.jpg
De fraudehelpdesk heeft in de eerste drie maanden van dit jaar fors meer meldingen gekregen over 'nepmailtjes'. Er kwamen al bijna 35.000 mailtjes binnen. Dat zijn er 14.000 meer dan in dezelfde periode in 2014.
Hoe meer meldingen, hoe beter
,,Consumenten zijn steeds alerter op mailtjes waarmee criminelen privégegevens proberen te ontfutselen. Het gaat de goede kant op. De fraudehelpdesk bewijst zijn nut. Hoe meer meldingen we krijgen hoe beter'', aldus directeur Fleur van Eck na berichtgeving in De Telegraaf.
Campagnes
De zogenaamde phishingmail wordt echter wel steeds professioneler. ,,In het begin was het echt te zien dat de mailtjes nep waren. Maar ze zien er nu steeds echter uit. Naast banken en officiële instanties gaan criminelen ook steeds meer mails sturen namens bedrijven of benaderen mensen telefonisch dat ze een virus hebben op hun computer. Mensen moeten daarom echt alert blijven.'' Volgens Van Eck zou het wel goed zijn als er meer campagnes zouden komen om mensen te wijzen op de gevaren.
Ruimte voor verbetering
De fraudehelpdesk probeert slachtoffers ook door te verwijzen naar de juiste instantie. ,,Maar daar is ook ruimte voor verbetering. We krijgen ook meldingen van slachtoffers van fraude op datingsites, maar die kunnen eigenlijk nergens terecht.'' ANP Bekijk ook ons phishingdossier .

Meer over:

phishing, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor