Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Ford Mondeo de weg kwijt

05-05-2007
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Fallback image for card
Tussen 2001 en 2003 kon men bij de aankoop van een Ford Mondeo kiezen voor een exemplaar met ingebouwd navigatiesysteem. Dat kostte je wel €2800,- extra, maar dan had je wel een prachtig geïntegreerde Visteon VNR 9000 in je auto, en was je meteen van het gerommel met losse navigatiesystemen af. Veel kopers kozen dan ook voor deze optie. Maar nu is het 2007. En wat blijkt...
Nu is het natuurlijk wel zaak dat zo’n navigatiesysteem de weg weet. Daarom moet zo’n systeem geregeld een update krijgen: niets is tenslotte zo veranderlijk als het wegennet! Voor de VNR 9000 in de Ford Mondeo wordt echter al sinds 2003 geen update meer verstrekt. Dit tot grote frustratie van iedereen die, onder andere vanwege het mooie navigatiesysteem, voor deze auto heeft gekozen.'
'Komt er aan'
Ford Nederland heeft zijn klanten lang aan het lijntje gehouden met de boodschap dat de update er zou komen. Nog in september 2006 informeerde Ford zijn klanten over ‘de voortgang van de update en de reden van vertraging’. Het kwam erop neer dat Ford ‘voor de ontwikkeling van updates afhankelijk is van haar toeleveranciers. Aangezien het VNR9000 systeem een dusdanig complex systeem is, heeft de verzorging van de update een enorme vertraging met zich meegebracht. Op dit moment is de verwachting dat de update in het najaar beschikbaar zal komen.’
Geen update
Het duurt even, maar dan heb je ook wat, zullen we maar zeggen! Alleen: de Mondeo rijders hebben nog steeds geen update. En die krijgen ze ook niet meer. Ford Nederland heeft inmiddels laten weten niet te kunnen voldoen aan de vraag een nieuwe update CD voor het navigatiesysteem VNR 9000 te leveren. 'Maar, zo zegt Ford, ‘Aangezien dit geen cruciaal onderdeel betreft voor het functioneren van de auto, heeft Ford Nederland B.V. ook geen verplichting te voldoen aan de vraag voor de levering van een update.’ In een schriftelijke verklaring aan Kassa laat Ford Nederland verder weten dat de leverancier van de updates wegens technische redenen niet meer in staat is updates te leveren. 
'Moet langer dan drie jaar meegaan'  
Jeanine Jansen van De Ombudsman is het met beide punten niet eens. De auto is verkocht inclusief navigatiesysteem, en van zo’n systeem van €2800,- mag je toch verwachten dat het langer dan drie jaar meegaat. Bovendien lijkt het haar sterk dat maar één bedrijf ter wereld in staat is dergelijke updates te maken. Ford moet gewoon op zoek naar een andere leverancier.
Het alternatief
Ford biedt gedupeerden een portable navigatiesysteem aan. Degenen die destijds een nieuwe Ford Mondeo inclusief navigatiesysteem hebben gekocht hoeven hier niets voor te betalen; werd de auto tweedehands aangeschaft dan moet de prijs voor een reguliere update (€165,-) betaald worden. Het portable systeem kost in de winkel rond de €300,-
De meeste gedupeerden zijn hier niet blij mee: zij hebben veel geld betaald voor een mooi geïntegreerd systeem, en worden nu afgescheept met ‘zo’n dingetje met een zuignap’. Ford is niet van plan daar iets aan te doen.
Jeanine Janssen vindt zo’n portable systeem geen redelijk alternatief voor een geïntegreerd navigatiesysteem waar destijds €2800,- voor betaald is. Gedupeerden met een rechtsbijstandsverzekering kunnen overwegen gezamenlijk naar de rechter. Bent u ook een gedupeerde? Mail ons uw gegevens en verhaal: kassa@vara.nl .
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor