Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Foodwatch: misleiding van consumenten een groot probleem
18-05-2010
•
leestijd 2 minuten
•
50 keer bekeken
•
De Belgische consumentenbond Test-Aankoop concludeert na onderzoek in België dat de consument het slachtoffer is van een bedrieglijke handelspraktijk van de levensmiddelenindustrie. Fabrikanten van voeding gebruiken een hele trukendoos om de zogenaamde voordelen van een product beter uit de verf te laten komen, om consumenten te lokken en om te verkopen. Deze misleidende situatie in België is niet anders dan die in Nederland, concludeert Foodwatch.
Categorieën van misleiding
Test-Aankoop heeft in haar onderzoek 21 producten onder de loep genomen, waaronder Nestlé Nesquik ontbijtgranen, Mars Delight en Héro Fruit2Day. Test-Aankoop onderscheidt vier belangrijke categorieën van misleiding bij voeding: aroma's versus natuurlijke ingrediënten, “onzichtbare” goedkope vervangers, streekproducten en ambachtelijke productie versus industriële.
De eerste twee hebben vooral tot doel om de winst van de levensmiddelen industrie te verhogen zoals: Vanillearoma in plaats van echte vanille of zonnebloemolie als vervanger voor olijfolie. De laatste twee zijn bedoeld om consumenten op het verkeerde been te zetten; een Italiaanse vlag alsof het product uit Italië komt of grootmoeders recept terwijl het product vol zit met additieven zoals E-nummers.
Foodwatch sluit zich aan bij de conclusie van Test-Aankoop: Vertrouw liever de ingrediëntenlijst waarvan de aanwezigheid een wettelijke verplichting is dan een blitse slogan, die u op het verkeerde been zet.
Klacht ingediend bij Ministerie van Economische Zaken
Naar aanleiding van het onderzoek heeft de Belgische consumentenbond een klacht ingediend bij het Belgische Ministerie van Economische Zaken. Zij beroepen zich op een artikel waarin een misleidende handelspraktijk wordt gedefinieerd. Tevens roepen zij de overheid op om streng toe te zien op de naleving van de wet en de wetgeving indien nodig aan te scherpen.
“Goed om te zien dat consumenten ook in andere landen het zat zijn om misleid te worden door de levensmiddelenindustrie”, zegt Bart van Opzeeland van Foodwatch. “Hopelijk komt het signaal door en begrijpt de levensmiddelenindustrie dat er per direct een einde moet komen aan deze wanpraktijken”.
Sinds begin dit jaar heeft Foodwatch in Nederland dertien producten onderzocht, om aan te tonen hoe de levensmiddelenindustrie probeert consumenten te misleiden. Om de grootste misleider van 2010 te verkiezen heeft een deskundige jury van de dertien onderzochte producten er vijf genomineerd voor het Gouden Windei. Tot en met 20 mei kunnen consumenten stemmen op het meest leugenachtige product van 2010, via Kassa.vara.nl. Op 22 mei zal de 'winnaar' bekend gemaakt worden.