Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Foodwatch: Gouden Windei voor grootste leugen over voeding

18-05-2011
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
62 keer bekeken
  •  
gouden_windei_359x210_02.jpg
Welke fabrikant van voedingsmiddelen maakt het echt te bont met loze beweringen en vage claims op de verpakking? Foodwatch heeft vijf producten genomineerd waarop consumenten kunnen stemmen. De producent die de meeste stemmen krijgt wint het Gouden Windei. Foodwatch reikt de trofee op 8 juni uit. Welke voedselproducent liegt het ergst in de ogen van de consument?
Van 18 mei tot 8 juni kan iedereen stemmen op www.foodwatch.nl
Foodwatch heeft in het afgelopen jaar negen producten onderzocht, vijf daarvan zijn genomineerd voor de Gouden Windei-verkiezing. De misleiding variëert van onzin-marketing en gezondheidsclaims met nutteloze vitaminen tot een onterechte aanbeveling voor vrouwen of kinderen en productvreemde ingrediënten. Producenten vragen hoge prijzen voor goedkope bestanddelen en zoeken bewust de randjes van de wetgeving voor voeding op.
De nominaties voor het Gouden Windei:
  • Blue Band Goede Start! Witbrood. Heeft absoluut niet dezelfde gezondheidseffecten wat betreft vezels als volkorenbrood. Het is dus geen gelijkwaardige vervanger van volkorenbrood voor kinderen. Bevat bovendien chemisch behandelde houtvezels. Producent Unilever.
Blue Band Goede Start! Witbrood . Heeft absoluut niet dezelfde gezondheidseffecten wat betreft vezels als volkorenbrood. Het is dus geen gelijkwaardige vervanger van volkorenbrood voor kinderen. Bevat bovendien chemisch behandelde houtvezels. Producent Unilever.
  • Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem. Een duur marketing-watertje met slechts 1/100ste theelepel cranberry. Dat vrouwen zouden gaan 'stralen' van Aloë Vera is niet gebleken. Producent Heineken.
Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem . Een duur marketing-watertje met slechts 1/100ste theelepel cranberry. Dat vrouwen zouden gaan 'stralen' van Aloë Vera is niet gebleken. Producent Heineken.
  • Nestlé Fruitflesje Aardbei-Peer. Twee keer zo duur als standaard opvolgmelk en vijf keer zo duur als gewone melk. Voor kinderen van 12 tot 36 maanden is opvolgmelk overbodig. Het fruit moet je met een vergrootglas zoeken. Producent Nestlé.
Nestlé Fruitflesje Aardbei-Peer . Twee keer zo duur als standaard opvolgmelk en vijf keer zo duur als gewone melk. Voor kinderen van 12 tot 36 maanden is opvolgmelk overbodig. Het fruit moet je met een vergrootglas zoeken. Producent Nestlé.
  • Liga Fruitkick eXtra Framboos. De '46% fruitvulling' bestaat voor het grootste deel uit dikmakende glucose-fructosestroop. Nep zijnook de voedingsvezels die er aan toe zijn gevoegd. Deze reep bevat evenveel suiker als zijn soortgenoten en is dus helemaal niet 'extra verantwoord'. Producent Liga.
Liga Fruitkick eXtra Framboos . De '46% fruitvulling' bestaat voor het grootste deel uit dikmakende glucose-fructosestroop. Nep zijnook de voedingsvezels die er aan toe zijn gevoegd. Deze reep bevat evenveel suiker als zijn soortgenoten en is dus helemaal niet 'extra verantwoord'. Producent Liga.
  • Honig Limburgse Asperge-crèmesoep. Slechts een vingerkootje (7,5 gram) aspergepoeder voor anderhalve liter soep, aangevuld metkunstmatige aroma's en smaakstoffen. Exact dezelfde samenstelling werd eerder verkocht als 'Franse Asperge-crèmesoep'. Producent Honig.
Honig Limburgse Asperge-crèmesoep . Slechts een vingerkootje (7,5 gram) aspergepoeder voor anderhalve liter soep, aangevuld metkunstmatige aroma's en smaakstoffen. Exact dezelfde samenstelling werd eerder verkocht als 'Franse Asperge-crèmesoep'. Producent Honig.
Vorig jaar won Actimel van Danone het Gouden Windei. Bekijk hier de uitreiking van het Gouden Windei met Pierre Wind en Bart van Opzeeland, de directeur van Foodwatch Nederland.
Luister hieronder naar de bekendmaking van de vijf genomineerden bij Giel op 3fm:
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!