Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Foodwatch
08-05-2010
•
leestijd 1 minuten
•
87 keer bekeken
•
Kassa kijkt regelmatig kritisch naar voedingsmiddelen en andere producten die met wervende reclames aan de man worden gebracht.
Moet er bijvoorbeeld een
verbod
komen op reclames van producten met veel calorieën, suiker en zout, zoals tussendoortjes, snoep, koek, frisdrank en toetjes die gericht zijn op jonge kinderen?
Of we nemen de proef op de som. Klopt het bijvoorbeeld dat je bij gebruik van bepaalde deodorants je je minder vaak hoeft te scheren? Uit onze
test
bleek dat géén van de testers iets van het beloofde effect heeft gemerkt.
En hebben die kalfjes uit het
reclamespotje
voor kalfsvlees inderdaad zo’n leuk leven als wordt voorgesteld?
En ondanks afspraken met de levensmiddelenindustrie zit er nog steeds veel teveel
zout
in soepen, sauzen, pizza’s, kant-en-klaarmaaltijden, brood en broodbeleg.
Er is nu foodwatch een nieuwe non-profit organisatie die, na groot succes in Duitsland, nu in Nederland gaat strijden vóór eerlijk voedsel en tégen leugens op verpakkingen en in reclame.
Verkiezing
Deze pesto is helemaal niet volgens traditioneel Italiaans recept bereid, want het bevat hoofdzakelijk cashewnoten en slechts een paar druppels olijfolie. En verder zitten er nog aardappelen, melkeiwit, zuurteregelaar en geur- en smaakstoffen in. Een traditioneel Bertolli-recept van Unilever dus.
De jury onder voorziterschap van Pierre Wind vindt dit ook een misleidend product, het heeft namelijk weinig van doen met echte Italiaanse pesto, maar omdat dit niet heel erg ongezond is en niet al te vaak of veel gegeten wordt, is het niet genomineerd.