Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Foodwatch

08-05-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
85 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Kassa kijkt regelmatig kritisch naar voedingsmiddelen en andere producten die met wervende reclames aan de man worden gebracht.
Moet er bijvoorbeeld een verbod komen op reclames van producten met veel calorieën, suiker en zout, zoals tussendoortjes, snoep, koek, frisdrank en toetjes die gericht zijn op jonge kinderen?
Of we nemen de proef op de som. Klopt het bijvoorbeeld dat je bij gebruik van bepaalde deodorants je je minder vaak hoeft te scheren? Uit onze test bleek dat géén van de testers iets van het beloofde effect heeft gemerkt.
En hebben die kalfjes uit het reclamespotje voor kalfsvlees inderdaad zo’n leuk leven als wordt voorgesteld?
En ondanks afspraken met de levensmiddelenindustrie zit er nog steeds veel teveel zout in soepen, sauzen, pizza’s, kant-en-klaarmaaltijden, brood en broodbeleg.
Er is nu foodwatch een nieuwe non-profit organisatie die, na groot succes in Duitsland, nu in Nederland gaat strijden vóór eerlijk voedsel en tégen leugens op verpakkingen en in reclame.
Verkiezing
Deze pesto is helemaal niet volgens traditioneel Italiaans recept bereid, want het bevat  hoofdzakelijk cashewnoten en slechts een paar druppels olijfolie. En verder zitten er nog aardappelen, melkeiwit, zuurteregelaar en geur- en smaakstoffen in. Een traditioneel Bertolli-recept van Unilever dus.
De jury onder voorziterschap van Pierre Wind vindt dit ook een misleidend product, het heeft namelijk weinig van doen met echte Italiaanse pesto, maar omdat dit niet heel erg ongezond is en niet al te vaak of veel gegeten wordt, is het niet genomineerd.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!