Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Fietssloten AXA en Abus

31-05-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1018 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Sinds vorige week weten we dat ringsloten van Axa en Abus niet zo veilig zijn als we dachten. Met een blanke sleutel zijn verschillende types sloten gemakkelijk te kraken. In de uitzending zei de directeur van Axa dat het om een klein percentage van de 4 tot 5 miljoen geproduceerde sloten gaat, oftewel enkele honderdduizenden sloten gaat. Axa erkent inmiddels dat het om veel meer sloten gaat dan ze dachten.
Ze onderzoeken momenteel hoe groot het aantal precies is en komen volgende week met resultaten. We gingen alvast op pad met Barry Wels van Toool.
Uit de steekproef blijkt ook dat het om veel meer sloten gaat: ongeveer de helft van de sloten is eenvoudig te kraken. Het type 583 is het minst veilige slot. Bijna in alle gevallen lukt het Barry om het slot te kraken. SL7 en SL9 sloten met een standaard profiel lopen ook een groot risico kwetsbaar te zijn voor deze methode. Er zijn echter ook SL7 en SL9 sloten met een contraprofiel, waarbij het niet lukt om het slot te openen met een blanke sleutel.
Ook Abus komt met nieuws op het slotenfront: alle ABUS ringsloten die vanaf september 2005 zijn geproduceerd, zijn te manipuleren. Daarom krijgt iedereen met een slot uit die periode, van Abus gratis een nieuw slot. Abus heeft een speciale site voor het gratis krijgen van een slot: www.ringsloten.nl
Voor meer informatie over Axa sloten: www.axa-basta.nl .
Hieronder vindt u de laatste berichtgeving middels het onderzoek dat uitgevoerd is door het Centrum voor Beveiliging & Veiligheid:
Het Centrum voor Beveiliging & Veiligheid is het certificerend instituut voor het Politie Keurmerk Veilig Wonen en doet onderzoek en advisering op het gebied van inbraakwerendheid.
Het onderzoek naar de AXA-fietssloten SL7, SL9 en 583
In opdracht van Stenman Holland B.V. heeft het Centrum voor Beveiliging & Veiligheid onderzocht in welke mate de AXA-fietssloten SL7, SL9 en 583 met behulp van onbewerkte fietssleutels kunnen worden geopend.
Het onderzoek is uitgevoerd door 6 daartoe getrainde onderzoekers van het Centrum voor Beveiliging & Veiligheid. Zij hebben in totaal 1.000 fietssloten van genoemde typen geprobeerd te openen. Deze fietssloten zijn willekeurig gekozen op plaatsen waar grote concentraties fietsen in het openbaar gebied in 3 verschillende steden in Nederland werden aangetroffen. Daarbij bleek dat de 1.000 fietsen met genoemde AXA-fietssloten uit de meest uiteenlopende richtingen binnen Nederland kwamen.
De conclusie uit het onderzoek is dat van de 1.000 sloten er 227 stuks (ofwel 22,7%) door de getrainde onderzoekers geopend konden worden met behulp van onbewerkte fietssleutels. Van de sloten met een zogenaamd links sleutelprofiel is een kleiner percentage te openen. Van de sloten met een zogenaamd rechts sleutelprofiel is een groter percentage te openen. Beide sleutelprofielen zijn overigens gedurende de gehele productieperiode van deze sloten toegepast.
In het onderzoek zijn geen statistisch significante verschillen aangetroffen tussen de genoemde 3 typen sloten onderling: alle 3 typen komen ongeveer gelijk uit de test.
Conclusie onderzoek
Op basis van het onderzoek zoals uitgevoerd door het Centrum voor Beveiliging & Veiligheid is de conclusie dat ca. 900.000 sloten (namelijk 22,7% van de 4 miljoen) op deze wijze te openen zijn. Dit, in tegenstelling tot onze eerdere inschatting van ca. 200.000 stuks. Daarbij zij opgemerkt dat er een bandbreedte is vanwege de steekproefgrootte en de verschillen in "behendigheid" van degene die het slot probeert te openen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!