Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Fiat gaat over tot terugroepactie Fiat Stilo

02-02-2008
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Fallback image for card
Na aandringen van Kassa en honderden mails van verontruste en verontwaardigde Stilo-rijders heeft Fiat Nederland eindelijk besloten tot een terugroepactie: 15.000 Stilo's worden teruggehaald.  De voorveren van de Fiat Stilo breken namelijk nogal snel af met alle gevaren van dien.
Wat is er aan de hand?
De voorveer van de Fiat Stilo kan snel en spontaan afbreken. Op 12 januari hebben we daar in Kassa aandacht aan besteed ( Zie hier voor de uitzending ). We hebben toen Fiat Nederland herhaaldelijk uitgenodigd om toelichting te komen geven, maar het bedrijf ging daar niet op in.
De Fiat importeurs in de ons omringende landen erkennen het probleem met de voorveren wel al een poos. In Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Engeland en Zweden is er inmiddels een terugroep-actie geweest. Fiat Nederland niet. Op de vraag waarom niet, meldde het bedrijf ons eerder dat de problemen met de voorveren ontstaan door inwerking van strooizout. En in omringende landen wordt ánder strooizout gebruikt dan hier, zegt Fiat. Maar volgens Rijkswaterstaat is het strooizout in Nederland exact hetzelfde als op bijvoorbeeld de Duitse wegen wordt gebruikt, namelijk NatriumChloride, ofwel keukenzout.
Verder zou het spontaan afbreken van de voorveer tijdens het rijden geen noemenswaardig risico voor de veiligheid kunnen opleveren, volgens Fiat is het niet onveiliger dan het krijgen van een gewone lekke band. De ANWB en vele Stilo-bezitters zijn het daar totaal niet mee eens. De voorveer kan namelijk in het wiel terecht komen en de band raken met een klapband als gevolg. Dat wil toch niemand tijdens het rijden meemaken, ook niet voor de medeweggebruikers. Men heeft dan ook massaal gereageerd en Fiat Nederland aansprakelijk gesteld voor eventuele schade.
Reactie van Fiat Nederland: ook in Nederland komt een terugroep-actie
Alle Stilo’s uit het bouwjaar van 2001 tot 2006 krijgen binnen een maand een brief van Fiat Nederland waarmee ze bij de dealer een kosteloze modificatie van de voorveren krijgen. Het gaat om ongeveer 15.000 van de in totaal 20.000 Stilo’s die in ons land zijn verkocht. Wekelijks worden er 3500 brieven gestuurd om het allemaal in de praktijk te kunnen verwerken (Er is willekeurig gekozen welke mensen als eerste bericht  krijgen).
Modificatie Stilo: schotels onder de voorveren
De modificatie die zal worden uitgevoerd is precies dezelfde als in de omringende landen. Er worden schotels onder de veren geplaatst om te voorkomen dat de schroefveer van de voorwielophanging bij eventuele breukvorming in contact kan komen met de voorband. Dus als de veer breekt (die is boven breder dan onder), dan wordt die opgevangen door de schotel. Het gevolg van de breuk is mogelijk onveilig dus het dient om de veiligheid van de berijders te waarborgen , aldus Fiat Nederland. Met de veer zelf is niet iets meer of minder mis dan met andere veren van andere aut o’s.
Aan mensen bij wie de voorveer al gebroken is en die de reparatie zelf (gedeeltelijk) hebben betaald, raad Fiat Nederland aan om met de factuur naar de (dichtstbijzijnde) dealer te gaan. Ook als die reparatie niet door een Fiat-dealer is uitgevoerd. Het zal van geval tot geval worden bekeken wat er allemaal zal worden vergoed. Ook met eventuele gevolgschade zal `ruimhartig` worden omgegaan. Als er reeds een inspectie is uitgevoerd, krijgt men toch, mist relevant, een brief om voor de modificatie in aanmerking te komen.
Voor meer informatie kan iedereen terecht bij de klantenservice van Fiat Nederland: tel. 0800-0998880 of mail naar customercare.holland@fiat.com .
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!