Feestdagen flinke impuls voor winkelverkopen
01-12-2014
• leestijd 1 minuten
Sinterklaas, kerst en oud en nieuw geven de detailhandel een extra impuls van naar schatting 1,3 miljard euro. Per huishouden wordt er vanwege de feestdagen gemiddeld voor ongeveer 170 euro extra geshopt. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag bekend.
30 procent van jaaromzet
Vooral de speelgoedbranche beleeft gouden tijden in de laatste maanden van het jaar. Speelgoedwinkels halen in november en december bijna 30 procent van hun jaaromzet. Per kind wordt in deze tijd bijna 110 euro aan speelgoed gespendeerd.
Luxe voedingsmiddelen
Ook slijters, supermarkten en verkopers van huishoudelijke artikelen doen in de eindejaarsperiode goede zaken. Mensen kopen in deze donkere dagen vooral cadeaus voor Sinterklaas en kerst. Ook luxe voedingsmiddelen en dranken voor bij het kerstdiner en hapjes, champagne en vuurwerk voor de jaarwisseling zijn populair.
Schatting
Het CBS baseert de schatting op cijfers over eerdere jaren. Niet alle winkels profiteren even sterk van de feestdagen. Bij doe-het-zelfzaken bijvoorbeeld is het in deze tijd van het jaar juist rustiger.
Niet alle winkels profiteren even sterk van de feestdagen. Bij doe-het-zelfzaken bijvoorbeeld is het in deze tijd van het jaar juist rustiger.
Schatting
Het is voor het eerst dat het CBS met een dergelijke raming komt. Het statistiekbureau baseert de schatting op verschillende branchecijfers over eerdere jaren. In totaal bedraagt de omzet van de detailhandel in de laatste twee maanden van het jaar gemiddeld bijna 21 miljard euro. ANP