Fastfoodgeneratie goes duurzaam
21-09-2009
• leestijd 2 minuten
Het is de Week van de Smaak. De Youth Food Movement Nederland gelooft in Good, Clean and Fair Food. Verslaggever Colette van Nunen zoekt uit wat dat precies betekent en bezoekt een
Eat In
, waarop de fastfoodgeneratie duurzaam én lekker eet en drinkt.
Er staan lange tafels in de tuin van Huize Frankendael in Amsterdam. 250 jongeren hebben een polsbandje om van de pas opgerichte
Youth Food Movement Nederland
. Ze geloven in Good, Clean and Fair food.
Op deze eerste Eat-In betekent dat vooral lekker eten en goede wijn. De koks van restaurant a la Ferme, Café Toscanini en Café Open leggen gegrilde groentes en paté van Veluws ree op de borden. Kok Ben van Geelen gebruikt ieder deeltje van het ree, en gooit dus niets weg. Dat is het duurzame van deze pate. "Het thema duurzaamheid moet weg uit de geitenwollensokkensfeer" zegt voorzitter Samuel Levie. Er wordt gezegd dat de jeugd de generatie is van de fastfood. Daar gelooft de Youth Food Movement niet in. "Ook jongeren willen hun recht op eerlijk eten behouden en dat moeten we tonen".
De Eat-In van de Youth Food Movement werd gehouden in het kader van de Week van de Smaak, van 20 t/m 27 september. Hoofdingredienten zijn : ambachtelijk, streek- en seizoensgebonden, natuurzuiver en diervriendelijk. Amsterdam is dit jaar de hoofdstad van de smaak met als thema 'stad van 1001 smaken'. Ook in andere steden worden proeverijen en festivals gehouden die met lekker eten te maken hebben.