Farmaceut overtrad regels bij promotie vaccin
26-02-2010
• leestijd 2 minuten
De medicijnenfabrikant GlaxoSmithKline heeft reclameregels overtreden bij de promotie van zijn vaccin tegen baarmoederhalskanker cervarix. Dat staat in een onderzoeksrapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) dat het bedrijf zelf op zijn website heeft gepubliceerd.
Volgens de IGZ heeft GlaxoSmithKline onder meer ongeoorloofde inkoopkortingen aangeboden. Ook gesprekken die vertegenwoordigers voerden met verpleegkundigen, kunnen volgens de inspectie niet door de beugel. Farmaceuten mogen middelen alleen aanprijzen bij zorgverleners die bevoegd zijn ze voor te schrijven.
Verder constateert de IGZ dat GlaxoSmithKline publieksreclame heeft gemaakt voor cervarix. Dat is niet toegestaan bij medicijnen waarvoor een recept nodig is. Ook heeft het bedrijf onjuiste informatie verstrekt over de doelgroep en de werkzaamheid van het vaccin.
De IGZ vindt het merendeel van de marketingactiviteiten rond cervarix in lijn met de geldende regels voor medicijnreclame. Maar waar de regels overtreden worden, acht de inspectie het risico aanwezig dat voorschrijfgedrag en gebruik van het middel daardoor op onwenselijke wijze worden beïnvloed. De IGZ
GlaxoSmithKline bestrijdt de conclusies van de IGZ en stelt dat die gebaseerd zijn op onjuiste aannames. ,,Wij zijn er steeds van uitgegaan dat we binnen de regels van de Geneesmiddelenwet hebben geopereerd, maar op een paar specifieke punten ziet de IGZ dat helaas anders'', aldus medisch directeur Rudolf van Olden.
Het bedrijf heeft het bijna anderhalf jaar oude rapport gepubliceerd na een verzoek van dagblad Trouw op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Of de door de IGZ geconstateerde overtredingen destijds hebben geleid tot sancties tegen GlaxoSmithKline, is niet duidelijk. ANP