Facebook voegt zoekmogelijkheid toe
16-01-2013
• leestijd 2 minuten
Facebook heeft een nieuwe zoekmogelijkheid toegevoegd aan het sociale netwerk. Met de 'Graph Search' kunnen gebruikers mensen, foto's en plaatsen opzoeken binnen het netwerk. Volgens topman Mark Zuckerberg, die de nieuwigheid zelf bekend maakte, is het bedoeld als een hulp voor het zoeken en het ordenen van informatie en voegt het geen gegevens vanuit het internet toe.
Gebruikers kunnen informatie zoeken als ,,restaurants die mijn vrienden leuk vinden'' of ,,vrienden in deze stad''. De nieuwe dienst zou ook gebruikt kunnen worden door bedrijven die potentiële werknemers zoeken, maar ook door mensen die op zoek zijn naar een afspraakje, zo zei Zuckerberg. Alleen informatie die gedeeld is, wordt beschikbaar gesteld.
Samenwerking
Daarnaast gaat Facebook door middel van een samenwerking met Microsoft gegevens van de zoekmachine Bing gebruiken om mensen meer informatie te geven als ze daarom vragen. Dan gaat het om informatie die niet op Facebook is te vinden.
Advertentiegelden
Facebook probeert door middel van nieuwe toevoegingen meer gebruikers te trekken. Dat zorgt potentieel voor meer advertenties, wat de angst van beleggers moet wegnemen dat het sociale netwerk geen geld kan verdienen. Daarnaast zou het meer delen van ervaringen over bepaalde activiteiten of bedrijven via Facebook ook gunstig voor deze bedrijven kunnen uitpakken, wat eveneens tot meer advertentie-inkomsten zou kunnen leiden.
Aandeel
De aandelenhandel toonde zich dinsdag echter niet geheel overtuigd van de nieuwe zoekmogelijkheid. Het aandeel Facebook ging 2,7 procent omlaag. Facebook had al lang van tevoren aangekondigd dat er dinsdag een nieuwe onhulling zou worden gedaan. Daarop volgden speculaties die varieerden van een eigen Facebooktelefoon tot een volledige internetzoekmachine.
ANP