Facebook reikt telecombedrijven de hand
28-02-2012
• leestijd 2 minuten
Facebook wil samenwerken met telecombedrijven, zodat ze een deel van hun inkomsten die ze zijn kwijtgeraakt aan partijen als Apple en Google, weer kunnen terugkrijgen. Dat zei technologiedirecteur Bret Taylor van Facebook dinsdag tijdens het Mobile World Congress in Barcelona.
"Voor elkaar gemaakt"
Het is voor het eerst dat iemand van Facebook spreekt op het grootste jaarlijkse evenement in de mobieletelecomsector. ,,Facebook en mobiel zijn voor elkaar gemaakt'', aldus Taylor.
Facebook zei eerder deze maand dat meer dan de helft van de 845 miljoen actieve gebruikers de site via een mobiele telefoon betreedt. Het bedrijf verdient echter nog niet veel geld aan deze groep. Verreweg het grootste deel van de omzet is afkomstig van advertenties voor desktopgebruikers.
Profijt
Telecombedrijven hebben de afgelopen jaren nauwelijks kunnen profiteren van de populariteit van smartphones en 'apps'. Ze zagen hoe partijen als Google en Apple via hun eigen 'appstores' 30 procent van de verkoopopbrengsten van applicaties binnensleepten, terwijl communicatie-apps zoals What's App een rechtstreekse bedreiging zijn voor reguliere telecomdiensten als bellen en sms'en. Tegelijkertijd moeten de providers hun netwerkcapaciteit wel uitbreiden om het toenemende mobiele internetverkeer aan te kunnen.
Volgens Taylor kunnen telecombedrijven een belangrijke rol spelen bij het genereren van inkomsten voor Facebookdiensten zoals het kopen van muziek en spelletjes. Facebook wil zorgen dat er betere webstandaarden komen, zodat meer apps via een gewone internetbrowser kunnen worden geleverd, in plaats van via de appstores van Google en Apple. De telecombedrijven zouden de 30 procent van de inkomsten van Facebookapplicaties kunnen binnenhalen die normaal naar Apple en Google gaan.
Acht grote telecombedrijven, waaronder het Spaanse Telefónica en het Amerikaanse AT&T doen al mee aan de samenwerking met Facebook.
Sceptisch
Marktkenners zijn echter sceptisch of telecombedrijven op de lange termijn wat hebben aan een partner als Facebook. De socialenetwerksite heeft namelijk zelf ook populaire chatdiensten die een bedreiging vormen voor de telecombedrijven.
,,Op de korte termijn is Facebook een goede partner, maar het gevaar is dat Facebook uiteindelijk ook richting communicatiediensten moet opschuiven om geld te verdienen'', zei Andrew Collinson van de Britse marktonderzoeker STL Partners tegen persbureau Reuters.
ANP