Fabrikant wordt concurrent van supermarkt
23-01-2012
• leestijd 1 minuten
De strijd tussen winkelier en fabrikant is van alle tijden. De fabrikant wil de hoogste prijs voor zijn product en de winkelier betaalt er het liefst zo weinig mogelijk voor. Waar de macht vroeger bij de producent lag, is er nu een verschuiving te zien richting fabrikant.
Steeds meer fabrikanten verkopen zelf hun producten buiten de supermarkt en drogisterij om. Zo gaat levensmiddelenconcern Unilever huishoudelijke en verzorgingsartikelen rechtstreeks verkopen via webwinkel Truus.nl. Unilever zet hiermee de supermarkt en drogisterijen deels buitenspel door zelf huishoud- en verzorgingsartikelen te verkopen.
Volgens marketingdeskundige Charles Borremans is de reactie van de fabrikanten de ultieme reactie op de steeds groter wordende macht van de retail. Supermarkten onderhandelen keihard met fabrikanten en producenten over scherpe inkoopprijzen, waardoor de marges klein zijn. "Wie de bal kaatst, kan 'm terug verwachten. Als zulke grote merkfabrikanten en producenten voor dit soort verkoopmanieren kiezen, is er dus écht wat aan de hand. De retailer is de afgelopen jaren steeds meer op de stoel van de fabrikant gaat zitten door opkomst huismerken en nu gaat de fabrikant blijkbaar op de stoel van de retailer zitten."
In het buitenland is het als de normaalste zaak van de wereld om toiletartikelen en shampoo te bestellen. In Groot-Brittannie is dat nu al 10%. In Nederland is het een markt die groeiende is.