Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Fabrikant wordt concurrent van supermarkt

23-01-2012
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
shoppen_04.jpg
De strijd tussen winkelier en fabrikant is van alle tijden. De fabrikant wil de hoogste prijs voor zijn product en de winkelier betaalt er het liefst zo weinig mogelijk voor. Waar de macht vroeger bij de producent lag, is er nu een verschuiving te zien richting fabrikant.
Steeds meer fabrikanten verkopen zelf hun producten buiten de supermarkt en drogisterij om. Zo gaat levensmiddelenconcern Unilever huishoudelijke en verzorgingsartikelen rechtstreeks verkopen via webwinkel Truus.nl. Unilever zet hiermee de supermarkt en drogisterijen deels buitenspel door zelf huishoud- en verzorgingsartikelen te verkopen.
Volgens marketingdeskundige Charles Borremans is de reactie van de fabrikanten de ultieme reactie op de steeds groter wordende macht van de retail. Supermarkten onderhandelen keihard met fabrikanten en producenten over scherpe inkoopprijzen, waardoor de marges klein zijn. "Wie de bal kaatst, kan 'm terug verwachten. Als zulke grote merkfabrikanten en producenten voor dit soort verkoopmanieren kiezen, is er dus écht wat aan de hand. De retailer is de afgelopen jaren steeds meer op de stoel van de fabrikant gaat zitten door opkomst huismerken en nu gaat de fabrikant blijkbaar op de stoel van de retailer zitten."
In het buitenland is het als de normaalste zaak van de wereld om toiletartikelen en shampoo te bestellen. In Groot-Brittannie is dat nu al 10%. In Nederland is het een markt die groeiende is.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor