Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Eyelove oogmeting ver onder de maat
11-05-2018
•
leestijd 3 minuten
•
4490 keer bekeken
•
Brillenketen Eyelove adverteert met volkszanger René Froger als boegbeeld voor hun multifocale bril, inclusief oogmeting. Je mag dan verwachten dat de oogsterkte voor zowel veraf als dichtbij wordt opgemeten, maar dat is niet het geval. Dat blijkt uit onderzoek Kassa dat vanavond wordt uitgezonden.
Leessterkte wordt niet opgemeten
In de reclame is te zien hoe Froger achter een apparaat plaatsneemt voor de oogmeting, en vervolgens een bril voor veraf ‘én dichtbij’ krijgt aangereikt. Hiermee wordt de indruk gewekt dat de oogsterkte voor veraf en de leessterkte voor dichtbij worden opgemeten. Maar wat blijkt; de sterkte voor veraf wordt globaal gemeten met een zogeheten autorefractor (een meetcomputer) en de leessterkte wordt helemaal niet opgemeten, maar ingevuld aan de hand van een tabel waarop een bepaalde leessterkte aan leeftijd is gekoppeld.
Indicatie
Zo’n leeftijdstabel is enkel een indicatie voor de leessterkte, daarna zou een nauwkeurige meting plaats moeten vinden om deze exact te bepalen, zo stelt Riens Gort, optometrist en bestuurslid van het Optometristen Collectief Rijnmond. Daarnaast wordt ook de sterkte voor veraf door Eyelove alleen globaal opgemeten, met een autorefractor. Deze dient ook gebruikt te worden als indicatie om van daaruit de exacte stekte op te meten. Als die sterkte niet nauwkeurig wordt opgemeten kan dat volgens Gort gevaarlijke situaties opleveren, bijvoorbeeld in het verkeer.
Misleidende reclame
De Reclame Code Commissie heeft op 30 april jl. uitspraak gedaan naar aanleiding van een klacht over de commercial van Eyelove waarin René Froger de multifocale bril aaprijst. Volgens de RCC is de reclame ‘misleidend omdat daarin niet duidelijk wordt gemaakt dat het leesgedeelte van de bril op een andere wijze dan door meting met een apparaat wordt bepaald’. Eyelove heeft laten weten beroep aan te tekenen tegen de uitspraak. Paul Berkelmans, directeur van Eyelove, reageert in de uitzending.
Vanavond in Kassa om 19:05 op NPO1 meer over de oogmeting van Eyelove.
Reactie Eyelove
Paul Berkelmans, directeur van Eyelove, reageert in de uitzending van Kassa. Volgens de directeur biedt Eyelove weldegelijk een goede en complete oogmeting aan en baseert Eyelove de leessterkte in de multifocale bril niet enkel aan de hand van een tabel. Hij stelt dat de leessterkte wordt bepaald op basis van twee variabelen: veraf-sterkte + de (lees)additie. Berkelmans: "De veraf-sterkte wordt bij Eyelove in beginsel opgemeten met behulp van een zeer nauwkeurig apparaat. De (lees)additie wordt bepaald door middel van een leestest." Daarnaast is Eyelove het niet eens met de vergelijking van de oogmeting door optometrist Riens Gort en benadrukt het bedrijf dat er niet zoiets is als een exacte sterkte: "Een oogmeting is geen exacte wetenschap en alle sterktes worden afgerond op 0.25 dioptrie". Het complete verweer dat Eyelove in de uitzending gaf zie je
hier
terug.
Update 2-7-2019:
Eyelove heeft aanvullend aangegeven dat zij de kwalificatie 'ver onder de maat' niet vinden passen bij de inhoud van het artikel en dat de termen leessterkte en leesadditie in het artikel niet correct worden gebruikt. Aldus Eyelove wordt de leesadditie bepaald aan de hand van een tabel, maar wordt voor de leessterkte ook gebruik gemaakt van een meting en een leestest. Eyelove is het niet eens met de bevindingen van de optometrist.