Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Extreem hoge prepaid-tarieven voor bellen naar 0900-nummers

10-02-2010
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
105 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Wie bij de supermarkt opeens 5  euro moet betalen voor een pak melk van 1 euro, gaat daar niet mee akkoord. Maar als het om telefoontarieven gaat, blijken we een stuk minder kritisch.
Hoge tarieven en enorme prijsverschillen voor prepaid bellen naar 0900-nummers
We kunnen tegenwoordig niet meer om de 0900-informatienummers heen van maatschappelijke instellingen en organisaties zoals de politie, ziekenhuizen, zorgverzekeraars, energiebedrijven en de NS. Als je mobiel naar een 0900-nummer belt, betaal je nog meer dan normaal, helemaal als je een prepaid aansluiting hebt. De consument weet ondertussen wel dat er meer voor betaald moet worden, maar het is vrijwel onmogelijk om vooraf te weten te komen hoe de gesprekskosten in de praktijk precies zullen uitpakken vanwege
de zeer ingewikkelde tariefstructuren .
Transparantie is ver te zoeken
Ook al zijn alle tarieven wel ergens te achterhalen, het was bij de meeste providers zeer ingewikkeld om te weten te komen waar het in de praktijk op zal neer komen. Er wordt namelijk wel of geen
starttarief berekend, het starttarief blijkt eigenlijk een tarief voor de 1ste minuut te zijn, een vervolgtarief dat lager is dan het tarief voor de 1ste minuut, de 1ste minuut volledig betalen en daarna afrekenen per seconde of juist altijd in hele minuten etc. Dan zijn er nog allerlei verschillende tariefstructuren die afhankelijk zijn van het door de consument gekozen tariefplan.
Bij een aantal providers (Lowcall, Simyo, Debitel, Tele2 en AH) betaal je nog steeds meer dan wat het kost, maar ze houden allemaal wel rekening met het daadwerkelijke tarief dat het 0900-nummer kost. De andere providers (T-Mobile, Orange, Telfort, Vodafone, Hi en KPN) doen dat niet en rekenen allemaal een heel hoog vast tarief. Deze providers hanteren namelijk een ander afrekeningsysteem, waardoor ze niet in staat zijn om na te gaan welk tarief het 0900-nummer is dat de klant heeft gebeld.
De duurste providers: KPN, HI en VODAFONE
Als je naar het 0900-nummer van bijvoorbeeld de Postbank-klantenservice belt, krijg je te horen: “Dit gesprek kost 0,05 eurocent per minuut plus de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon”. Wat moet de consument betalen als je 2½ belt naar een nummer dan eigenlijk 12½ eurocent kost? Bij KPN, Hi en Vodafone betaal je met € 3,25 het meest, want zij rekenen maar liefst € 1,30 pm. De goedkoopste is Lowcall met € 0,47.
Zie verder de tabel voor prepaid kosten van 0900-nummers.
Kassa ontdekt fout bij KPN
Kassa heeft ontdekt dat de prepaid-bellers van KPN en Hi nog aanzienlijk meer betalen dan wat wordt aangegeven. Dat blijkt om
een fout te gaan die
KPN onmiddellijk heeft hersteld. Al hun prepaid-bellers zullen hun teveel betaalde euro’s terugkrijgen.
Waar gaat al dat geld heen?
Al het extra geld dat aan het bellen met 0900-informatienummers wordt overgehouden gaat niet naar de eigenaar van het 0900-nummer, maar naar de providers.
De providers mogen dus zoveel meer vragen voor bellen naar 0900-nummers. Ook voor het
politienummer 0900-8844 wordt meer gevraagd dan de lokale kosten. Voor 2½ minuut bellen naar het politienummer (0900-8844) betaalt de consument in het gunstigste geval € 0,35 bij Lowcall en in het slechtste geval € 1,50 bij Telfort. Het nummer wordt jaarlijks tien miljoen keer gebeld. Dat is goed voor ruim veertig miljoen belminuten per jaar. Dus ook daarbij worden door de telecombedrijven veel op verdiend.
Klik hier voor prepaid belkosten naar het politienummer.
De politiek
PvdA Tweede Kamerlid Martijn van Dam heeft afgelopen voorjaar Kamervragen gesteld aan staatssecretaris Frank Heemskerk. De PvdA vindt namelijk dat de 0900-tarieven niet in verhouding staan tot de werkelijke kosten. Het is echter een vrije markt waar concurrentie plaatsvindt en waar consumenten vrij zijn om over te stappen.
Wel hebben de telecom-aanbieders van de staatssecretaris een half jaar gekregen om zelf beterschap te tonen wat transparantie betreft.
De PvdA vindt het machtsmisbruik en een
melkkoe voor de providers, want op het onderdeel 0900-nummers bellen vindt weinig concurrentie plaats, omdat de consument daar vooraf niet op selecteert. Het zou tegen de reële kostprijs moeten worden aangeboden. Bellen en internetten vanaf het buitenland bleek ook schandalig hoog en is Europees aangepakt. Dat zou hier ook moeten gebeuren.
Reactie van de staatsecretaris van Economische Zaken
  • De staatssecretaris vindt het belangrijk dat tarieven transparanter worden.
  • De staatssecretaris beraadt zich op mogelijke maatregelen.
  • Er mag geen sprake zijn van misleidende informatie (NB. dus andere prijs berekenen dan bv. op website staat).
  • De consument kan dan altijd naar de Reclame Code Commissie (RCC).
  • Als die uitspraak niet wordt nageleefd, dan kan de Consumentenautoriteit de zaak vervolgens voorleggen aan de rechter om zo naleving af te dwingen.
  • De staatssecretaris roept consumenten op om klachten te melden bij www.consuwijzer.nl<//a>, zodat de overheid houvast heeft om tegen dit soort praktijken op te treden. Tot op heden zijn er nog geen klachten binnengekomen.
Nog meer tips van Kassa :
  • Stap over naar een andere prepaid-provider die wel de daadwerkelijke belkosten berekent. Dat kan met nummerbehoud.
  • Achter elke 0900-nummer schuilt ook een `schaduwnummer`. Een aantal daarvan zijn bijvoorbeeld te vinden op de site Vraagalex.nl.
  • Ook kunt u het nummer, dat voor bellen vanuit het buitenland bedoeld is, gebruiken want dat zijn altijd gewone nummers i.p.v. 0900-nummer.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor