Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Extra (verzekerings)opties bij vliegtickets: nodig of overbodig?

26-11-2021
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
7728 keer bekeken
  •  
vliegticket 1127

Van koffers en stoelen tot reisverzekeringen en COVID-19-dekking: bij het boeken van een vlucht kom je een hoop extra opties en kosten tegen. Welke opties en kosten zijn noodzakelijk en welke zijn gewoonweg overbodig? Lees hier welke extra’s nuttig kunnen zijn en welke je vakantie onnodig duurder maken.

Veel mensen zoeken aan het einde van de jaar hun volgende zomervakantie uit. Maar dan verdwaal je tijdens het boekingsproces door alle extra opties. Hieronder vallen nu ook vaak een annuleringsverzekeringen met COVID-19-dekking. Voor je het weet is je ticket bij het afrekenen twee keer zo duur als aan het begin van het boeken.

Extra optie: annulerings- of reisverzekering

Hoe vaak kwam jij bij het boeken van je vliegticket in de verleiding om een aangeboden verzekering, zoals een annuleringsverzekering, toe te voegen? De verzekeringsoptie bij het kopen van vliegtickets speelt in op ons angstgevoel, stelt Michiel van Vugt, schrijver van ‘Net iets slimmer’.

Luchtvaartmaatschappijen zijn bij dit soort verzekeringen een tussenpersoon, omdat je eigenlijk een kortlopende verzekering afsluit bij de verzekeraar waar zij een deal mee hebben. Afhankelijk van de lengte van je reis en je andere verzekeringen kan zo’n verzekering wel of niet slim zijn.

Verzekeren: wel of niet nodig?

Als je al een doorlopende of kortlopende reis- of annuleringsverzekering hebt, is het overbodig. Dan wordt bijvoorbeeld de annulering of het omboeken van een reis al vergoed. Ook zijn hierbij andere zaken, zoals de kosten voor je hotel of appartement, verzekerd. Met een extra verzekering bij je vliegticket ben je dan voor een groot deel dubbel verzekerd bent.

Covid-19 dekking

Vanwege corona kan een aanvullende annuleringsverzekering ook zeker handig zijn, omdat lang niet alle reisverzekeraars annulering door corona vergoeden. Let er hierbij op dat er in de voorwaarden covid-19 dekking is meegenomen. Anders is het niet aannemelijk dat verzekeraars door corona-gerelateerde zaken vergoeding aanbieden, omdat corona nu geen plotselinge gebeurtenis meer is.

Als je al een reis- of annuleringsverzekering hebt, kun je deze optie wellicht toevoegen aan de verzekering. Anders kun je overwegen dit bij je vliegticket toe te voegen of alsnog een kort- of langlopende verzekering af te sluiten.

Doorlopende versus kortlopende verzekering

Kortlopende verzekeringen kun je vaak afsluiten voor reizen tot 30 of 60 dagen. Ga je langer op reis of vaker op reis? Dan is een doorlopende verzekering een betere optie. Wel dien je een normale reis- of annuleringsverzekering binnen veertien dagen na het boeken van je reis af te sluiten, anders ben je niet verzekerd. Een kortlopende annuleringsverzekering hoor je binnen tien dagen na boeking af te sluiten. Doe je dat niet? Dan heb je een beperkte dekking.

Extra optie: bagage

De prijzen voor koffers verschillen flink, afhankelijk van met welke maatschappij je vliegt en of je een intercontinentale* of Europese vlucht hebt. Bij de meeste vluchten kun je handbagage gratis meenemen. Hiervoor gelden per luchtvaartmaatschappij wel bepaalde afmetingen en een maximaal gewicht.

* Een intercontinentale vlucht is een vlucht gaat van één continent naar een andere, bijvoorbeeld van Europa naar Afrika. 

Bij intercontinentale vluchten heb je veelal een koffer als gratis ruimbagage. Een tweede koffer hoor je dan vaak wel extra te betalen. Bij Europese vluchten betaal je vaak wel extra voor bagage. Denk daarom goed na of je aan je handbagage voldoende hebt of niet. Als je van tevoren weet dat je met veel bagage op reis gaat, is het beter om een koffer bij te boeken dan bij te betalen bij het inchecken als je bagage te zwaar is.

Extra optie: stoelreservering

Sommige mensen vinden het fijn om een stoel te kiezen in het vliegtuig, zodat ze uit het raam kunnen kijken tijdens hun reis, juist vanaf de gangkant snel naar de wc kunnen gaan of naast eventuele medereizigers kunnen zitten.

Als je geen zitplaats kiest, krijg je er een toegewezen tijdens het inchecken. Dan is de kans aanwezig dat jij en eventuele medereizigers niet naast elkaar komen te zitten.

Extra optie: instappen met prioriteit

‘Instappen met prioriteit’ of ‘priority boarding’ betekent dat je voor alle andere reizigers aan boord mag in het vliegtuig. Soms krijg je bij zo’n optie nog andere extra’s, waardoor het aantrekkelijk kan zijn. Zo krijg je bij enkele luchtvaartmaatschappijen ook extra beenruimte, mag je met deze optie een stoel kiezen of kun je een extra stuk handbagage meenemen.

Dit laatste kan voordelig zijn als je geen extra ruimbagage wilt meenemen, maar net niet voldoende hebt aan één tas met handbagage. Doordat je als eerste kunt instappen, is er ook geen risico dat jouw handbagage alsnog in het ruim wordt gestopt en hoef je ook niet op je koffer te wachten bij de terminal op de luchthaven van bestemming. Maar heb je geen behoefte aan een extra stuk handbagage en extra beenruimte, dan voegt de optie ‘instappen met prioriteit’ weinig toe.

Als je beperkte mobiliteit hebt, slecht ter been bent of met een klein kind (tot 2 jaar oud) reist, mag je zonder extra kosten instappen met prioriteit. Hiervoor hoef je van tevoren niets aan te vragen. Je kunt wanneer het inchecken voor mensen met prioriteit is geopend in de daarvoor betreffende rij staan. Dit staat vaak goed aangegeven.

Extra optie: gratis wijzigen

Luchtvaartmaatschappijen rekenen steeds meer toeslagen voor van alles. Zo betaal je voor het wijzigen van je ticket vaak extra en moet je ook vaak het prijsverschil bijleggen. Als je vertrekdatum nog onzeker is, kun je deze extra kosten voorkomen door van tevoren een ticket te kiezen waarbij je gratis mag omboeken. Deze ‘flextickets’ kosten vaak wat meer dan een normaal ticket, maar wegen flink op tegen de extra kosten die je ziet bij het omboeken van een reguliere ticket. In coronatijd kan dat best handig zijn!

Je kunt er soms zelfs je aankomstplek mee wijzigen of een naamswijziging mee doorvoeren. Normaal gesproken betaal je voor een naamswijziging op je vliegticket al enkele tientjes. Let daarom bij het boeken goed op of de naam op het ticket overeenkomt met die op het paspoort of identiteitsbewijs, anders kun je tegen een hoop extra kosten aanlopen.

Check per reisaanbieder of luchtvaartmaatschappij wat de voorwaarden zijn voor gratis wijzigen. Vaak kan dit tot ongeveer twee dagen voor vertrek zonder aparte wijzigingskosten en kun je je reis tot een jaar uitstellen.

Plus-, max- of premiumpakketten

In sommige gevallen bieden maatschappijen een combinatieticket waarmee je bijvoorbeeld je reis verzekerd, gratis je vlucht kan wijzigen, een extra koffer kunt meenemen én stoelkeuze hebt. Wat er precies in zo’n premiumpakket zit, verschilt per aanbieder.

Bij dit soort pakketten geldt dat dit alleen voordeliger is als je al deze opties handig voor jou zijn. Anders kun je zo’n pakket beter links laten liggen en bijvoorbeeld alleen een extra koffer of een verzekering kiezen.

Definitieve prijs vliegtickets

Bij het boeken van je tickets horen aanbieders de definitieve prijs bekend te maken, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Als klant moet jij daarbij ook kunnen zien waar de definitieve prijs uit bestaat. Oftewel: je moet weten wat je betaalt en waarvoor. Daarom moet het volgende zijn toegelicht:

  • Passagierstarieven of luchttarieven, ook wel de ‘kale prijs'
  • Belastingen
  • Luchthavengelden en andere heffingen, toeslagen of vergoedingen
  • Eventueel extra toegevoegde opties, zoals een annuleringsverzekering of extra bagage

De extra toegevoegde opties mogen niet al van tevoren aangevinkt zijn. Je moet dus zelf voor de extra’s kunnen kiezen. Zie je dat deze opties al wel aangevinkt zijn? Dan kun je hier een melding van maken bij ACM ConsuWijzer.

Algemene voorwaarden

Naast dat de kosten goed moeten zijn toegelicht, moeten ook de voorwaarden voor je boeking bekend zijn. Daarin staat je uitgelegd wanneer je je ticket kan annuleren of veranderen. Ook staat hierin bij wie je terecht moet zijn als je reis wordt geannuleerd om je geld terug te eisen.

Bron: ACM, ANWB, Business Insider, easyJet, het Parool, Interpolis, Ryanair, Skyscanner, Transavia

Heb jij een vraag over vliegtickets of verzekeringen? Stel deze dan op Kassa's Vraag & Beantwoord! Ga hier naar alle categorieën. Heb je zelf kennis over een bepaald onderwerp? Help anderen op weg en beantwoord vragen op ons forum!

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!