Extra ticketkosten ergerlijk voor consumenten
23-03-2013
• leestijd 2 minuten
Wie online een kaartje koopt voor een sportwedstrijd of een concert betaalt vaak méér dan alleen het optreden. Voordat je afrekent komen er nog allerlei kosten bij. Mag dat?
Kosten
Bij Kassa komen ook regelmatig klachten binnen van consumenten die kopen via een
officieel verkoopkanaal
. Met name het grootste ticketbureau, Ticketservice, roept ergernis op bij consumenten vanwege de berekende service-, verzend- en transactiekosten. Dat loopt vaak op tot ruim 10% extra kosten.
Facebook
Fervent concertbezoeker Jan de Jong richtte daarom een paar jaar geleden een
Facebookgroep
op, genaamd 'Bestrijd het leed dat Ticketservice heet'. De groep heeft inmiddels ruim 100 leden. De Jong vindt het onterecht dat bijkomende kosten per ticket worden berekend en niet per bestelling. Bovendien vindt hij het onduidelijk voor welke 'service' hij nou eigenlijk betaalt.
Boeking
Ticketservice verklaart die kosten op de website als kosten voor het 'externe ticketingsysteem' zoals de kosten voor het scannen, de helpdesk, backoffice, datacommunicatie, toegangscontrole en mensen die de voorstellingen in het ticketingsysteem invoeren.
Onduidelijk
Volgens entertainmentadvocaat Rob van Dongen van
Bousie Advocaten
communiceert Ticketservice niet goed over de bijkomende kosten. Die moeten bij een boeking direct en ondubbelzinnig duidelijk zijn. Dat is vastgelegd in de Wet Oneerlijke Handelspraktijken en de richtlijn over e-commerce. Dat is nu niet voldoende het geval, aldus Van Dongen. Consumenten kunnen hierover klagen bij de
Consumentenautoriteit
. Deze organisatie handhaaft de regels voor webwinkels.
All-in prijs
Van Dongen pleit voor een all-in prijs, net zoals in de luchtvaartbranche. De uiteindelijke prijs van een ticket mag dan niet onopvallend steeds verder oplopen tijdens het boeken. Ook in Amerika werd hier
eerder
met succes voor gepleit. Bovendien ligt in Amerika een zaak voor de rechter over een eventuele
monopoliepositie
van moederbedrijf Ticketmaster, sinds de fusie met Live Nation in 2010. Volgens SP Tweede Kamerlid Jasper van Dijk zou de Nederlandse Mededingingsautoriteit ook in Nederland nog eens moeten kijken of er op de ticketingmarkt voldoende concurrentie is.
Lees
hier
de reactie van Ticketmaster/Ticketservice op de uitzending van Kassa.
Ook het VARA-programma
Rambam
liet deze week zien hoe de doorverkoop van tickets in zijn werk gaat. Malafide ticketbureaus verdienen grof geld aan het doorverkopen van tickets.