De geschillencommissie van het financieel klachteninstituut Kifid heeft bepaald dat banken extra kosten in rekening mogen brengen aan klanten die in het buitenland wonen. De reden is dat banken zelf ook extra kosten moeten maken om te voldoen aan internationale wet- en regelgeving.
Aanleiding voor de uitspraak is dat twee klanten van de bank ABN AMRO een klacht hebben ingediend bij Kifid. Volgens hen is het niet toegestaan dat de bank eenzijdig bepaalt dat het een ‘buitenlandopslag’ rekent voor mensen die in het buitenland wonen, maar een betaalrekening bij een Nederlandse bank hebben.
Nu heeft Kifid geconcludeerd dat ABN AMRO volgens de voorwaarden van de betaalrekening weldegelijk eenzijdig voorwaarden mag wijzigen, zolang dat tenminste twee maanden vooraf is aangekondigd.
Volgens het klachteninstituut heeft de bank voldoende kunnen bewijzen dat de doorgerekende kosten niet buitensporig zijn, omdat de bank zelf ook extra kosten moet maken om te voldoen aan internationale wet- en regelgeving. Een deel van die kosten mag worden doorgerekend. Daarnaast heeft de bank ook tijdig de verandering gecommuniceerd, waardoor de klanten voldoende tijd hadden om over te stappen naar een andere bank, aldus Kifid.
Bron: Kifid/ANP
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!