Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Expats voelen zich opgelicht door uitgever Dutch Times
19-01-2013
•
leestijd 3 minuten
•
50 keer bekeken
•
Duizenden Nederlanders in het buitenland voelen zich opgelicht door de uitgever van de Dutch Times. Ze betaalden €62,50 voor een jaarabonnement op het digitale dagblad, maar de krant verscheen slechts één keer. Boze abonnees vroegen de uitgever, Dutch Abroad, hun abonnementsgeld terug, maar zonder resultaat.
Doorstart
De Dutch Times werd aangekondigd als een doorstart van de Wereldkrant, een uitgave van Radio Nederland Wereldomroep. Die moest vorig jaar noodgedwongen met het blad staken vanwege de bezuinigingen op de omroep. Een ex-redacteur van de Wereldkrant bedacht een plan om de krant, met hoofdpunten uit het Nederlandse nieuws, voort te zetten onder de naam 'Dutch Times'. Waar de Wereldkrant gratis was, moesten abonnees van de nieuwe krant €62,50 per jaar betalen.
Niet rendabel
De eerste editie van de Dutch Times, in pdf-vorm, verscheen op 1 november 2012. Dat bleek ook meteen de laatste editie. Abonnees kregen geen reacties op hun e-mails om uitleg. Wel liet Dutch Abroad op zijn
website
weten dat zich te weinig abonnees hadden gemeld om de krant rendabel te maken. De directie beloofde in hetzelfde bericht uiterlijk 12 november 2012 met meer informatie te komen. Lees
hier
de reactie die Dutch Abroad naar Kassa stuurde.
Diefstal
De abonnees tasten echter tot de dag van vandaag in het duister over wat er met hun abonnementsgeld is gebeurd. Kassa ontving diverse mails van gedupeerden die spreken van 'oplichting' en 'diefstal'. Dutch Abroad laat aan Kassa weten de situatie te betreuren en nog steeds aan een oplossing te werken. Op vragen wat er met het abonnementsgeld is gebeurd en of abonnees daar iets van terug zien, wilde hoofdredacteur Thomas Arts geen antwoord geven.
Moreel verantwoordelijk
Een deel van de gedupeerden vindt dat ook de Wereldomroep moreel (mede)verantwoordelijk is voor het debakel, omdat die omroep de adresgegevens van de Wereldkrant-abonnees aan Dutch Abroad zou hebben verstrekt. Ook zou de omroep expats hebben opgeroepen een abonnement op de Dutch Times te nemen. Volgens hoofdredacteur William Valkenburg heeft de Wereldomroep dat gedaan om het initiatief een kans te geven, maar is Dutch Abroad zelf verantwoordelijk voor het nakomen van haar verplichtingen. Lees
hier
de gehele reactie van de Wereldomroep.
Deurwaarder
Abonnees die hun geld terug willen zien staan individueel vrijwel machteloos. De vordering van €62,50 euro is simpelweg te klein om naar de rechter te stappen. Volgens het
Juridisch Loket
is het pas bij vorderingen boven de €500 de moeite waard te overwegen stappen te ondernemen. "Maar dan ga ik uit van gesubsidieerde rechtsbijstand", zegt jurist Irene Vuijk. "Daar hebben alleen mensen met een laag inkomen recht op." Wie dat niet heeft moet een advocaat inhuren die volgens Vuijk al snel om een voorschot van een paar duizend euro zal vragen. "Dan moet je, bij een lage vordering als deze, al met honderd mensen samen je krachten bundelen, voordat het de moeite loont."
Kale kip
Ook als de rechter je als gedupeerde in het gelijk stelt is het nog lang niet zeker of je je geld ook terug krijgt, waarschuwt Vuijk. "Je kan een prachtig vonnis hebben waarmee je een deurwaarder op pad kunt sturen, maar van een kale kip valt niet te plukken." Volgens haar is het dan soms ook verstandiger je (beperkte) verlies te nemen in plaats van nog meer kosten maken zonder een garantie op goed resultaat. Aangifte doen bij de politie heeft volgens Vuijk ook vaak geen zin, omdat die weinig prioriteit geeft aan kleine oplichtingszaken.