Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Euro's worden opeens Zuid-Afrikaanse Randen

22-11-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
58 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
De Belbus stopt deze week bij Michiel Spaapen in Amsterdam. Michiel is reisleider van beroep en hij heeft een gay-hotel in Kaapstad, Zuid-Afrika. Michiel reist dus veel. Naar Kaapstad en terug vliegt hij altijd met KLM en hij is daarom Platinum Elite Member van de luchtvaartmaatschappij.
En dat heeft zo z’n voordelen: snel inchecken, laat instappen, gebruik maken van de luxe lounges. En ook de mogelijkheid je ticket te ‘upgraden’ van Economy naar Business Class is zo’n privilege. Als Michiel tussen Kaapstad en Amsterdam vliegt, krijgt hij regelmatig zo’n upgrade-aanbod. En altijd voor ongeveer hetzelfde bedrag: tussen de € 200,- en € 400,-. Afgelopen 20 september vliegt Michiel weer eens van Kaapstad naar Amsterdam. En tijdens het online inchecken krijgt hij ook nu een upgrade-aanbod. Michiel besluit Business-class te vliegen en machtigt KLM om hiervoor 2133 Zuid-Afrikaanse Randen, dat is ongeveer € 235, van zijn creditcard af te schrijven. Maar eenmaal thuis ontdekt hij dat KLM € 2133 van zijn rekening heeft afgeschreven. Michiel is ervan overtuigd dat KLM een foute berekening heeft gemaakt en Zuid-Afrikaanse Randen heeft verward met euro’s. Hij neemt een aantal keer contact op met de klantenservice van KLM, maar het antwoord is steeds hetzelfde: “u heeft zich vergist”.
Job Zeedzen, docent Toerisme aan de Internationale Hogeschool Breda is ook van mening dat er een vergissing is gemaakt. “Ze hebben euro’s in rekening gebracht, terwijl ze randen hadden moeten berekenen”, aldus Job Zeedzen. Job staaft zijn verhaal met de volgende berekening. Michiel heeft online een retourticket Kaapstad-Amsterdam gekocht voor € 1200,-. Bij het inchecken koopt Michiel een upgrade, waar hij € 2133 voor heeft moeten betalen. Hiermee komt het totale ticket op
€ 3.333,-. Terwijl het normale tarief voor dit ticket, volgens de site van de KLM, € 2.710,- zou zijn geweest. Michiel heeft dus voor een aanbieding upgrade € 623,- meer moeten betalen dan het normale ticket zou hebben gekocht, aldus Job Zeedzen. Er is volgens hem dus helemaal geen sprake van een aanbieding, in tegendeel Michiel is veel duurder uit.
In de Belbus rijden Job en Michiel van Amsterdam naar het hoofdkantoor van KLM in Amstelveen. En daar worden ze niet met open armen ontvangen. De eerste boodschap is “stuurt u maar een mailtje”. Na lang aandringen wordt er toch een telefoontje aan gewaagd. Maar vervolgens worden Job en Michiel buiten gezet met de belofte dat ze gebeld worden. En uiteindelijk na tweeënhalf uur krijgt Michiel de directeur van KLM aan de lijn en wordt hij uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. En het resultaat van dit gesprek is dat Michiel inmiddels € 2.000,- heeft gekregen als compensatie voor de veel te dure upgrade. Het zou de luchtvaartmaatschappij sieren als ze voortaan alle mensen met klachten op deze manier zouden behandelen.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor