Europese Hof: Luchtvaart moet bij technisch mankement wel vergoeden
03-10-2015
• leestijd 2 minuten
In Kassa besteden we al jaren aandacht aan de compensatie bij vliegvertraging. Op 17 september heeft het
Europese Hof
uitspraak gedaan waarbij wederom de passagier in het gelijk is gesteld. Door die uitspraak is vertraging door een technisch mankement niet langer een reden voor luchtvaartmaatschappijen om niet te compenseren. Tenzij dat mankement door een externe oorzaak komt zoals schade door slecht weer en fabricagefouten.
Claim opnieuw indienen
Gestrande reizigers hebben nu dus vaker recht op compensatie. En gedupeerde passagiers waarbij de claim de afgelopen 2 jaar op deze grond is afgewezen, kunnen die opnieuw indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Bij ontevredenheid over de reactie van de luchtvaartmaatschappij kunnen passagiers vervolgens bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) terecht.
Ontevreden passagiers kunnen naar het ILT
De ILT heeft naar aanleiding van de uitspraak van het Europese Hof haar toezicht aangepast. “ILT heeft na de uitspraak van het Hof de luchtvaartmaatschappijen schriftelijk geïnformeerd over de werking van de uitspraak en daarbij duidelijk gemaakt dat de plicht tot het betalen van compensatie onverkort geldt, ook voor vluchten van voor 17 september.” Als
passagiers niet tevreden zijn met de reactie van de luchtvaartmaatschappij kunnen ze opnieuw terecht bij de ILT voor een oordeel. Een claim indienen kan per brief of online; tegenwoordig heeft vrijwel iedere luchtvaartmaatschappij formulieren op de website. Ook zijn er commerciële bureaus die de claim voor u kunnen indienen.
Meer informatie:
-Op
de site van de ILT
staan uitleg en voorbeeldbrieven.
---------------------------------------------------------
Oktober 2012,
Kassa Nieuws: Vliegvertraging eindelijk gecompenseerd
Januari 2013,
Belbusspecial: 54 uur vertraging met Surinam Airways