Europese consument kiest goedkope zuivel
14-03-2013
• leestijd 1 minuten
Op merkartikelen wordt in tijden van crisis als eerst bezuinigd door de consument, merkt ook zuivelgigant FrieslandCampina. Volgens de fabrikant van merken als Fristi, Chocomel, Optimel en Friesche Vlag verruilen consumenten in Europese supermarkten de duurdere A-merken steeds vaker voor goedkopere huismerken.
'Minder merkproducten'
,,Mensen kopen minder merkproducten, dat zien we over de hele linie. De verkopen staan onder druk door teruglopende consumentenbestedingen als gevolg van de economische crisis in veel Europese landen'', zegt Kees Gielen, financieel directeur van FrieslandCampina donderdag tijdens een toelichting op de jaarcijfers. Het concern zag de omzet in Europa vorig jaar met 3 procent dalen. Door de crisis liggen de verkoopprijzen in Europa nu onder het niveau van 2010.
Beeld Azië omgekeerd
In Azië, waar het concern tegenwoordig ruim een kwart van zijn omzet vandaan haalt, is het beeld volledig omgekeerd. Daar schoot de omzet met bijna 30 procent omhoog. Mede dankzij deze sprong wist FrieslandCampina een recordomzet te boeken in 2012 van 10,3 miljard euro, ruim 7 procent meer vergeleken met het voorgaande jaar. De nettowinst ging met meer dan een kwart (26,9 procent) omhoog tot 274 miljoen euro. Het concern profiteerde vooral van een groei bij de divisies baby- & kindervoeding, zuiveldranken en merkkazen.
Verwachting: lichte groei
FrieslandCampina verwacht voor dit jaar een lichte groei van de vraag naar zuivelproducten, vooral door een grotere vraag uit Azië, Zuid-Amerika, Rusland en Afrika. In Europa verwacht de onderneming dat de markt voor zuiveldranken en desserts verder zal krimpen als gevolg van de crisis.
ANP