Euro blijft rollen in supermarkt
05-08-2009
• leestijd 1 minuten
Aanbiedingen blijven de consument naar de supermarkten lokken. Door het toegenomen winkelbezoek steeg de omzet van supermarkten in de maand juli met 3,8 procent tot 2,92 miljard euro in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. Dit blijkt uit de GfK Supermarktkengetallen over de maand juli, die woensdag zijn bekendgemaakt.
Over de eerste zeven maanden van dit jaar zagen de supermarkten hun omzet stijgen met 4,2 procent, van 17,8 miljard euro vorig jaar tot 18,5 miljard. Ook hier is de omzetgroei te verklaren door meer winkelbezoek van consumenten. De omzet per kassabon lag wel lager dan vorig jaar, van 21,47 euro in 2008 naar 21,34 euro dit jaar. Dit komt door de lage inflatie en toegenomen promotiedruk.
Volgens marktonderzoeksbureau GfK Panel Services is het winkelbezoek sinds maart met ruim 4 procent gestegen. Consumenten komen steeds meer af op aanbiedingen en bezoeken ook meer verschillende supermarkten. Vooral gezinnen en ouderen kopen naar verhouding veel producten die in de aanbieding zijn. Alleenstaanden maken er minder gebruik van.
De omzet uit aanbiedingen steeg in de eerste helft van dit jaar met ruim een kwart tot 400 miljoen euro. Dat zorgde alleen al voor een extra groei van 2,5 procent voor de supermarkten. Voor bijna alle producten is de promotiedruk gestegen. Supermarkten doen steeds vaker versproducten in de reclame zoals groenten, kaas en kip. Een uitzondering vormt het assortiment chips, zoutjes en broodsnacks.
Bron: ANP