Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Eten moet knisperen, knapperen en knakken

13-01-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1113.jpg
Het moet knisperen, knapperen en knakken in je mond. Tenminste dat zou de komende tijd een van de trends zijn op eet- en horecagebied. Dat blijkt uit het Horecava Trendonderzoek, maandag onderwerp van gesprek op vakbeurs Horecava in de Amsterdam Rai.
,,De consument is toe aan voedsel met een tastbare textuur, dat hem het gevoel geeft een eerlijk en puur product te eten'', aldus Joke van der Wijngaart, beursmanager Horecava maandag. In plaats van de bekende tapas willen we verschillende hapjes, op meerdere momenten van de dag, aldus het kwalitatieve onderzoek naar de belangrijkste food- en horecatrends uitgevoerd in samenwerking met Roozenbrood Prognose & Strategie.
Het is een logische trend volgens Michelin-kok Jonnie Boer van de Librije uit Zwolle (drie sterren). ,,Wij doen dat al een tijdje, gebruiken al langer bitter, zoet en knapperig in mijn gerechten. Aldoor de zelfde textuur in je eten is niet lekker.''
Een andere trend is safety first, door de kentering in de machtsverhoudingen in de wereld en de kredietcrisis kiest de consument voor veiligheid: we willen weten wat we eten. Toch mag dat eten, ondanks dat we veiligheid zoeken, dan best een beetje 'gevaarlijk' zijn. Dat zou dan resulteren in het eten van griezelige of echt gevaarlijke gerechten als fugu, een kogelvis die zo giftig is, dat de kok speciaal moet zijn opgeleid om hem te bereiden.
Verder voorspellen trendwatchers dat de roep om op maat gemaakte producten groter wordt omdat de consument steeds meer weet en een grotere stem krijgt. Dat zal resulteren in restaurants die zijn vormgegeven door de consument, opereren hoe de consument wil en serveren wat de consument beslist. Een voorbeeld daarvan is in Washington in de maak: restaurant Elements dat is ontstaan uit een webcommunity, een groep mensen die elkaar via internet kent.
Omdat we in ons dagelijks leven steeds meer tegelijk doen, zal de roep om meer te kunnen combineren in de horeca ook groter worden, voorspelt het onderzoek. Zo zullen bijvoorbeeld cafés waar ook Engels kan worden geleerd of een restaurant waar je zelf kunt koken of meteen boodschappen kunt doen ontstaan.
ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!