Espresso in opmars
26-05-2009
• leestijd 2 minuten
Philips ziet de voorgenomen overname van Saeco, de Italiaanse fabrikant van espressomachines, als een ,,aanvulling''. Het Nederlandse merk is al bekend van de machines met het koffiefilter en de snelfiltermaling en daarnaast van de Senseo, het koffiesysteem met de koffiepads.
Als het gaat om espressomachines is Philips in tien Europese landen actief, maar de Eindhovenaren zelf omschrijven Saeco als marktleider in Europa.
Door zich meer te richten op espressomachines richt Philips zich op het ,,hogere segment in de markt '', zegt een marketingdeskundige van Gfk. De prijs van de espressoapparaten van Saeco kan oplopen tot honderden euro's. Daarmee zijn ze doorgaans veel duurder dan een Senseo-apparaat.
De Senseo is bij de consument in opmars, maar dat geldt ook voor de espresso. Gemeten in kilo's waren de Senseo-pads afgelopen jaar goed voor 33,6 procent van de koffie in ons land, meer dan de 31,2 procent een jaar eerder, meldt de Vereniging van Nederlandse Koffiebranders en Theepakkers (VNKT). Gelijktijdig steeg de verkoop van espressokoffie van 2,3 procent naar 3 procent. Een flinke groei, maar nog steeds een bescheiden deel van de markt, zegt Tijmen de Vries van de VNKT.
Ook volgens cijfers van Nielsen, een bureau dat voortdurend onderzoekt wat we in de supermarktkarretjes stoppen, is de espresso in opmars. Volgens de meest recente cijfers is er tussen medio mei vorig jaar en medio mei dit jaar 1,9 miljoen kilo espresso verkocht. In het jaar daarvoor was dat 1,5 miljoen kilo en nog een jaar eerder 1,1 miljoen kilo.
In totaal drinkt de Nederlander gemiddeld zo'n 145 liter koffie per jaar of wel ruim drie koppen per dag. Dat is al jaren zo en de koffieplas lijkt niet te verder groeien, aldus de VNKT.
Toch is koffie drinken niet meer wat het ooit was. Lange tijd gold dat het zetten van koffie snel, gemakkelijk en goedkoop moest zijn, zegt Jeroen Veldkamp, voorzitter van de stichting Dutch Coffee Promotion. Volgens hem wil de consument vandaag de dag vooral kwaliteit. Zo signaleert hij een toegenomen belangstelling voor speciaalzaken en koffiebars, maar ook thuis moet de koffie prima zijn.
In de espressomachine wordt heet water onder druk door de versgemalen koffie gestuwd en dat zorgt voor smaak en aroma, die de Nederlander heeft leren waarderen, aldus Veldkamp. Het gaat dan niet alleen om de pikzwarte koffie in de piepkleine kopjes, maar ook om varianten, waaronder cappuccino. Deze koffie met opgeschuimde melk valt minder zwaar op de nuchtere maag. ,,Wel volle melk gebruiken'', adviseert Veldkamp.
Bron: ANP