Er wordt niet bezuinigd op snoep in crisistijd
08-03-2013
• leestijd 2 minuten
Consumenten hebben nog nooit zoveel geld uitgegeven aan snoep als vorig jaar, zo'n 3,6 miljard euro. Ook de andere snacks zoals koek, chocolade en chips zijn goed verkocht. Dat meldt de NOS op de website.
Studiecentrum Snacks en Zoetwaren
Per persoon is er vorig jaar ongeveer 34 kilo aan snoep verkocht. Dit is ongeveer net zo veel als een jaar eerder in 2011, volgens het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren.
Volgens het Studiecentrum ervaren mensen snoepen als een klein luxe momentje in deze crisistijd en snoepen ze veel samen. Bijvoorbeeld als ze bij mensen op bezoek zijn bij een kop koffie. Vooral de omzet van chocola, chips, pinda's en noten is toe genomen.
Verkoop
In Nederland is er op zo'n 75.000 verkooppunten snoep te koop. Het meeste snoep wordt verkocht door supermarkten en snoepwinkels. Ook winkels als Kruidvat en Action verkopen steeds meer snoep.
De snoepbranche is de afgelopen jaren flink gegroeid. In 2007 bedroeg de omzet 3,1 miljard, nu is dat dus 3,6 miljard. Om te vergelijken: aan de tuin spendeerden Nederlanders vorig jaar 3,9 miljard euro, aan consumenten-elektronica 1,7 miljard euro.
Verder zijn er in totaal nog 14,5 miljoen zakjes en bekertjes snacktomaatjes, komkommertjes en minipaprika’s over de toonbank gegaan. In 2011 waren dat er nog 13 miljoen.
Tandartsen
Tandartsen zijn niet blij met de snoepgewoontes van Nederlanders. Ze spreken van een ,,tsunami van tanderosie´´, die de zuren in zoet snoepgoed en frisdranken volgens hen veroorzaken. ,,We zien zowel volwassenen als kinderen waarbij de tanden zijn afgesleten of helemaal zijn verkleurd. We luiden hierbij de alarmbel ", aldus een woordvoerder van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT). NOS/ANP