Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Er is nog ruimte voor bedelbrieven'

14-01-2009
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
3665293.jpg
Er is in Nederland nog ruimte voor het verzenden van meer bedelbrieven voor het goede doel. Weliswaar ergeren ontvangers zich aan de hoeveelheid ongevraagde direct mailing, maar de behoefte iets te doen voor groepen die dat nodig hebben, is groter.
Dat blijkt uit een onderzoek van econoom Merel van Diepen. Zij promoveert volgende week donderdag aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Van Diepen zocht als eerste uit of de vele bedelbrieven elkaar beïnvloeden en of ze invloed hebben op de wil om een donatie te doen.
Voor goede doelen is direct mailing van groot belang. De organisaties zijn voor een groot deel van hun inkomen afhankelijk van individuele giften. Omdat steeds meer mensen de bedelbrieven als 'junkmail' lijken te beschouwen die regelrecht in de prullenbak verdwijnt, was het volgens Van Diepen tijd om uit te zoeken of mailcampagnes nog zinvol zijn voor goede doelen.
De promovenda analyseerde de motivatie van donateurs van een groot aantal goede doelen. Zij vond uit, dat donatiegedrag wordt beïnvloed door brieven die de gever in het verleden heeft ontvangen van dezelfde organisatie. Ook de ontvangst van bedelbrieven van concurrerende goede doelen zet mensen aan tot een gift of schenking.
De hoeveelheid ongevraagde post wekt volgens Van Diepen inderdaad irritatie op, maar weerhoudt mensen niet van een donatie. Integendeel, het herinnert ze aan hun wil iets weg te geven. Er is volgens de onderzoekster dus nog ruimte voor meer direct mailing en fondsenwerving.
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!