Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Op zaterdag 29 augustus is Kassa weer terug op tv!

'Enorme voedselverspilling zorgt voor honger'

27-02-2014
leestijd 1 minuten
voedsel_13.jpg
De verspilling van enorme hoeveelheden voedsel in de wereld betekent in veel arme landen het verschil tussen genoeg eten of ondervoeding. Van al het geproduceerde voedsel gaat naar schatting een kwart tot een derde verloren. Dat stelt de Wereldbank donderdag in een rapport.
'Beschamende hoeveelheid'
,,De hoeveelheid voedsel die wereldwijd wordt verspild is beschamend'', aldus president van de Wereldbank Jim Yong Kim. ,,Miljoenen mensen gaan iedere avond hongerig naar bed, en toch verdwijnen honderden miljoenen tonnen voedsel in afvalbakken.''
Verspilling
In landen als de Verenigde Staten en Groot-Brittannië verspilt een familie van vier mensen jaarlijks voor zo'n 1100 tot 1600 dollar (ruim 800 tot bijna 1200 euro) aan voedsel. In Noord-Amerika gaat ruim 60 procent van het verspilde voedsel verloren in het 'consumptiestadium'. Het eten wordt dan bijvoorbeeld gekocht in de winkel, maar verrot in de koelkast. ANP
'Neus op de feiten'
Staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) zegt dat de nieuwe cijfers van de Wereldbank iedereen met de neus op de feiten drukt. ,,Het laat weer zien dat wij, bedrijven en consumenten, nog werk te verzetten hebben om voedselverspilling tegen te gaan. Ook in Nederland kunnen wij een bijdrage leveren om voedselverspilling de wereld uit te helpen. Huishoudens gooien hier jaarlijks onbedoeld gemiddeld bijna 50 kilo of 350 euro aan voedsel weg.''
Kassa Groen stond het voorbije seizoen uitgebreid stil bij het thema voedselverspilling. Bekijk hier de uitzending.
Delen:

Reacties (0)

Kassa nieuwsbrief

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Je kunt je op elk moment uitschrijven. Bekijk of beheer hier alle nieuwsbrieven.

Wil je meer weten over de manier waarop wij met jouw gegevens omgaan? Lees dan ons Privacy statement.

BNNVARA wij zijn voor