Enorme prijsverhoging Debitel-abonnementen
09-06-2010
• leestijd 2 minuten
Enkele duizenden Debitel-abonnees die bellen via het netwerk van Vodafone, kregen een onaangename verrassing op de deurmat. Een prijsverhoging oplopend tot enkele honderden procenten! En dat terwijl hun contract nog niet eens is verlopen…
Let op: Dit artikel is een oud artikel van maart 2008.
Gigantische tariefsverhogingen en andere wijzigingen bij Debitel
Veel mensen zijn onaangenaam verrast door de vaak gigantische tariefsverhoging van hun Debitel sim-only* abonnement die per 1 mei of 1 juni 2008 ingaat. In veel gevallen gaat het om een verhoging van € 2,95 naar € 8,95 per maand, een stijging van ruim 200%. Er zijn zelfs klanten van Debitel die € 0,95 per maand betalen en naar € 6,95 gaan, een stijging van maar liefst 631%!
*
Bij sim-Only abonnementen ontvang je alleen een SIM-kaart. Voor de telefoon zorg je zelf en daarom pakken de maandkosten zeer laag uit.
Naast de verhoging van de abonnementprijs zullen de tarieven ook nog per hele minuut worden afgerekend en niet langer per seconde. Debitel biedt namelijk standaard iedereen het sim-only abonnement Vodafone Scherp aan (
zie hier voor meer info
). Dat maakt het nog eens stukken
on
voordeliger voor de klant!
Iedereen die instemt met de nieuwe voorwaarden stapt zelfs helemaal over van Debitel naar Vodafone. Dit maakt Debitel echter niet duidelijk, dat merk je pas later of als je de klantenservice belt.
Tussentijdse wijziging contract: accepteren, ontbinden of overstappen?
Debitel mag
zomaar
de prijzen en voorwaarden aanpassen. In hun algemene voorwaarden waar de klant mee akkoord is gegaan, hebben ze zich daar voor ingedekt. Ze moeten de klant daar natuurlijk wel vooraf over informeren. Dat heeft Debitel per brief en op de site gedaan. Als de wijziging ten nadele van de klant is, mag het contract wel voor afloop kosteloos worden opgezegd. U kunt dus ook overstappen naar een andere provider met nummerbehoud. Geef dat tijdig aan. Als u niet reageert voor de gestelde datum, wordt uw abonnement automatisch door Debitel omgezet naar Vodafone Scherp.
De meeste mensen vinden echter dat Debitel de reeds afgesloten contracten gewoon moet laten staan voor de tarieven die eerder zijn overeengekomen. En ze moeten hun klanten voortaan correct en volledig informeren.
Andere mogelijkheden
Op internet zijn vele goedkope alternatieven te vinden. Bijvoorbeeld
Lowcall.nl
, een gratis abonnement waar je alleen de gesprekskosten betaalt. Lowcall.nl is echter van Debitel, maar de mogelijkheid van het 0-euro abonnement bieden ze de klanten vreemd genoeg
niet
aan. Wilt u liever wel belminuten in een bundel, dan kunt u onder meer terecht bij
Simpel
voor een aantrekkelijk Sim-Only-abonnement van € 2,50 per maand. Wilt u geen rekening achteraf, kies dan voor een prepaid-toestel. Kijk bijvoorbeeld op
gsm.startpagina.nl
of
gsm-prepaid.startpagina.nl
.