Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Enorme claim hangt boven hoofd van Ennatuurlijk

27-01-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1706 keer bekeken
  •  
Verwarming 1127

Er hangt een miljoenenclaim boven het hoofd van energieleverancier Ennatuurlijk, dat jarenlang onterecht aansluitkosten bij haar klanten berekende. De rechtbank in Den Bosch heeft nu besloten dat klanten deze kosten terug mogen vorderen bij de energieleverancier, meldt het Brabants Dagblad.

De Reeshof is een wijk in Tilburg waar tijdens de bouw in de jaren zeventig stadsverwarming is aangelegd. Kopers van huizen in de Reeshof konden hier, tegen een vergoeding, gebruik van maken. Die vergoeding uitte zich vaak in eenmalige, extra kosten die bij de koopprijs van het huis worden gerekend. Ennatuurlijk had echter een andere constructie bedacht: een deel van de aansluitkosten wordt eenmalig in rekening gebracht en het resterende deel wordt in een periode van 30 jaar betaald.

Ennatuurlijk heeft deze sluimerende kostenpost onterecht bij haar klanten neergelegd, en moet nu de beurs trekken, zo heeft de rechtbank in Den Bosch besloten. Deze vergoeding kan voor de bewoners oplopen tot een paar duizend euro.

Het eerste verzet

Het dossier kent een lange voorgeschiedenis. Samengevat: ruim acht jaar geleden ontstond een conflict tussen Stichting Reeshofwarmte en Essent (de voorganger van Ennatuurlijk als warmteleverancier). Dat ging over de volgens Stichting Reeshofwarmte dertig jaar lang door Essent te veel in rekening gebrachte kosten voor de stadsverwarming. Reeshofwarmte dreigde met een claim van 100 miljoen euro ter compensatie.

Ondanks de aandacht van Kassa kwam het uiteindelijke toch niet tot een rechtszaak omdat de stichting in 2016 een deal sloot waarin de verplichte periodieke aansluitbijdrage in drie jaar tijd werd afgebouwd van ruim 150 naar nul euro. Reeshofwarmte beloofde af te zien van verdere juridische stappen. Volgens de stichting en Ennatuurlijk stond ruim 70 procent van de betrokken bewoners achter het voorstel.

ReeshofVerzet pakte door

Maar niet stichting ReeshofVerzet dat bijna zeshonderd belanghebbenden vertegenwoordigt die de deal niet hebben getekend. Ze stapte een jaar geleden naar de rechter. Net als de Stichting Stadsverwarming Eindhoven, de stad waar een vergelijkbare zaak speelt. 

De rechtbank stelt beide stichtingen in het gelijk en zegt dat bewoners tussen 1999 en 2014 inderdaad niet konden weten dat Ennatuurlijk jaarlijks aansluitkosten zou gaan rekenen. Omdat daarover in de contracten en tariefadviezen niks werd vermeld. De rechter: ,,Dit betekent dat het energiebedrijf jarenlang onterecht extra kosten in rekening bracht bij de afnemers van stadsverwarming in Tilburg en Eindhoven."

Miljoenenclaim

Volgens de rechtbank moeten bewoners de te veel betaalde kosten zelf verhalen. Als alle gezinnen een claim indienen kost dit Ennatuurlijk miljoenen euro's. Hiervoor moeten bewoners dan wel een nieuwe juridische procedure starten.

Hoe dit in zijn werk gaat en wie daar aanspraak op kunnen maken? Ook voor advocaat Noortje Ogg, die beide stichtingen bijstaat, is dit nog niet helder. ,,De rechter heeft nu duidelijk gezegd: Ennatuurlijk, jullie hebben het fout gedaan. Dat geeft mensen wel recht op een claim. Maar hoe hoog die moet zijn? Het scheelt nogal of iemand twee of twintig jaar ergens woont."

Afspraak is afspraak?

Kunnen mensen die destijds de ‘deal’ tussen Stichting Reeshofwarmte en Ennatuurlijk tekenden zich op deze uitspraak beroepen? Ogg: ,,Als je het heel simpel juridisch stelt, zeg je: ‘Je hebt getekend, afspraak is afspraak’. Dan geldt deze uitspraak van de rechter niet voor jou. Maar dat is heel kort door de bocht geformuleerd.” Daar zal een rechter zich over moeten buigen. Samen met ReeshofVerzet gaat ze de gevolgen van de uitspraak verder bestuderen. 

Het is nog niet bekend of Ennatuurlijk in beroep gaat tegen de uitspraak. Een woordvoerder zegt dat het bedrijf teleurgesteld is in de uitspraak. ,,We gaan het vonnis eerst nader bestuderen.” Uiterlijk vrijdag komt er op de website van Ennatuurlijk meer informatie voor klanten te staan.

Bekijk hieronder het fragment van Kassa over dit onderwerp:

Bron: Brabants Dagblad

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!